پژوهش اِدمُلّاوَند:
📩شناسه ۱۴۰۲۱۲۱۲۱۲۱۴
#کاشی_کلا_بندپی
🌍کاشیکلا
📌آبادی #کاشیکلا [جنوب شهرک صنعتی رجه]در شهرستان بابل و بخش بندپی شرقی و دهستان سجادرود استان مازندران واقع میباشد.
📌وضع طبیعی روستای کاشیکلا دهستان سجادرود بصورت دشتی میباشد. و راه زمینی این روستا بصورت جاده آسفالته میباشد.
🌐"کاشیکلا - ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد" https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%A7%D8%B4%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%A7
📌درباره ی وجه تسمیه ی آن برخی از اهالی برآنند که به خاطر اسکان گروهی از اهالی #کاشان و یا اشتغال مردم آنجا به #سفالگری و #کاشی_سازی بدین نام شهرت گرفته است که پایه ای موثق ندارد.
📌حسبن شهیدی مازندرانی نام این روستا را در شمار آبادی هایی قرار می دهد که می شود به قوم #کاسی منتسب نمود و می نویسد:(( جایگاه های بسیاری می توان یافت که نام #کاشی یا #کاسی در آن دیده می شود.))
📚منبع: حسین شهیدی مازندرانی،(بیژن)، مرزهای ایران و توران بر بنیاد شاهنامه ی فردوسی، تهران، بلخ، ۱۳۷۶، ص ۹_۶۸ 👇
✍حسین شهیدی مازندرانی (بیژن) در این کتاب با بررسی شاهنامه فردوسی کوشیده به خوانندگان کتاب خود، جایگاه رویدادهایی را که در ارتباط با تورانیان و سرزمینهای آنان تا پایان دوره کیخسرو و افراسیاب است، بشناساند.
📌#کاسیان (به انگلیسی: Kassites)، محل سکونت کاسیها - به اکدی: کاشی - از ازمنهٔ قدیم تا فتح ایران بدست اسکندر مقدونی کشور کوهستانیی بود که اکنون لرستان (محدوده لکستان) نامیده میشود. گواه منشأ قومی کاسیان قریب پنجاه کلمه و نام خاص است که با ترجمه اکدی در متون آشوری و بابلی محفوظ است و همچنین مقداری اسامی خاص که در اسناد تجاری و اقتصادی بابلی باقیمانده و کتیبههای شاهان کاسی مانند آگوم دوم مربوط به هزارهٔ دوّم پ.م. است.
✍ پرفسور گیرشمن، نیز بر اساس تحقیقات گسترده ی خود درباره بومیان ایران اعتقاد دارد که نام کاسی مفھوم نژادی وسیع تری، از یک قوم دارد و ھمه ی اقوام آسیایی ساکن ایران را در بر می گیرد. (گیرشمن: ١٣٨٠:۵۵)
🌐"کاسی ها" http://holeylan.blogfa.com/post/99
📌#کاسی_ها از اقوام قدیمی بودند که گروه هایی از ایشان در #مازندران و #گیلان سکونت داشتند.
🌕البته #انتساب این روستا؛ کاشیکلا بندپی به کاسی ها نیز از حدّ یک فرضیه فراتر نمی رود.
📌گرچه در منابع تاریخی از این ابادی یاد نشده است، #میرتیمورمرعشی درباره ی یکی از اهالی آنجا سخن می راند که در جریان سرکوب #بیجن_رئیس_لفوری به دست #میرحسین_مرعشی حکمران مازندران، در حوالی ۹۹۰ ق با #بیجن هم داستان بود. او می نویسد که به هنگام فرار #بیجن از #لفور به #مقریکلا، سربازان #میرحسین ((... قریب به زوال به #بندپی رسیدند به سرِ خانه ی #یوسف_کاشی که سر راه بود. #یوسف گریخته در رفت و خانه را تاراج نمود. #یوسف خود را به #بیجن می رساند)) که در نهایت در جنگ #مقری_کلا کشته می شود.
📚منبع: میرتیمور مرعشی، تاریخ خاندان مرعشی، ص ۲۹۲
📚منبع: یوسف الهی و شهرام قلی پور گودرزی، بندپی (سرزمین، تاریخ، فرهنگ) ۱۳۹۳، ص ۷۹
📌روستاي #كاشيكلا حد فاصل ۲۰ كيلو متري از بابل از غرب با روستاي #سفيدتور از شرق با روستاي #ناريوران از جنوب به تپه ها و جنگل هاي سر سبز و از شمال به شهرك صنعتي و تجاري #رَجه منتهي مي گردد.
اين روستاشامل ۴ محله #ناريوران غربي #بهارستان #ميركتي و بخش مركزي كاشي كلا تقسيم مي شود.
شغل اصلي مردم این روستاكشاورزي و جمعيت اين روستا قریب ۲۰۰۰ نفر مي باشد .
مردم اين روستا مردمي با صفا و ميهمان نواز مي باشند.
در سال هاي اخير با همت و حمايت اقشار مختلف اين روستا شاهد آباداني و توسعه بخش هاي مختلف اين محل بوديم.
از ويژكي هاي شاخص اين روستا مي توان به رشادت فرزندان غيور و دلير آن در در طول جنگ اشاره كرد . شاخص ترين و معروف ترین شهید این روستا سرلشكر #شهيدمحمدباقرروحي می باشد ((که درس های زیادی از معرفت انسانیت و برادری به هم ولایتی های خود آموخت.مزارو آرامگاه ابدی وی درمرکز روستا وگلزار شهدا می باشد.))
📚منبع:
+ نوشته شده در شنبه بیست و یکم بهمن ۱۳۹۱ ساعت 13:46 توسط جواد
🌐"كاشيكلايي" http://kashikola.blogfa.com
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2341
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩...ساجدی: سلام،عدهای در لفور روستای رئیس کلا زندگی میکنند ک از روستای کاشی کلا کوچ کردند.پدر صدیف رئیس. که الان نوادگانشان پسوند بزرگتبار دارن
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/230
📩شناسه ۱۴۰۲۱۲۱۲۱۷۲۳
📜#کاسی_ها
✍کاسیان (به انگلیسی: Kassites)، محل سکونت کاسیها - به اکدی: کاشی - از ازمنهٔ قدیم تا فتح ایران بدست اسکندر مقدونی کشور کوهستانیی بود که اکنون لرستان (محدوده لکستان)نامیده میشود. گواه منشأ قومی کاسیان قریب پنجاه کلمه و نام خاص است که با ترجمه اکدی در متون آشوری و بابلی محفوظ است و همچنین مقداری اسامی خاص که در اسناد تجاری و اقتصادی بابلی باقیمانده و کتیبههای شاهان کاسی مانند آگوم دوم مربوط به هزارهٔ دوّم پ.م. است.
📌 پرفسور گیرشمن، نیز بر اساس تحقیقات گسترده ی خود درباره بومیان ایران اعتقاد دارد که نام کاسی مفھوم نژادی وسیع تری، از یک قوم دارد و ھمه ی اقوام آسیایی ساکن ایران را در بر می گیرد. (گیرشمن: ١٣٨٠:۵۵)
_______________________________
✍نخست بايد بدانيم که کاسيان شاخهای از نژاد آريایی هستند که دوهزار سال (2000 ق.م) از شمال قفقازيه و از طريق آذربايجان به دامنههای زاگرس و شهرستانهای غربی مهاجرت نمودند ولی در ابتدای امر در نواحی دریاي مازنداران سکونت کردند بهگونهای که نام خود را بر اين دريا نهادند، با نام (دريای کاسپين،Caspian. در تأييد اين نوشتار استرابون «Strabon» مورخ يوناني، نيز نقل کرده که اقوام
کاسووا در ابتدای مهاجرت خود در کنار دريای مازندران سکونت نمودند و نام خود را بر اين دريا دادند. و اين دريا نيز در اوستا به دو نام موسوم شده يکی فراخکرت«Frakhkeret» و ديگری درياي ووروکاش«Vouru-Kasha» میباشد، دارمستتر در توضيح از اين لفظ معتقد شده که «وورو» مخفف«فراخ» است و هر دو در پهلوی و فارسی از يک ريشه میباشند. بنابراي واژهی «ووروکاش» بهمعنی درياي فراخ و بزرگ کاشی و دريای کاسپين میباشد. واژهی کاشی در کتيبههای بابلی به گونه یکاسی يا کاسپی آمده و اقوام کاشی در زمان مهاجرت خود بتدريج در شهرهای قزوين و کاشان نيز سکونت نمودند و نام خود را به اين دوشهردادهاند تا به همدان و قسمتهای جنوبی آن يعنی لرستان
يعنی محل اصلی آنها میرسيم. زيرا آشوريان باستان به شهرهای قوم کاسی، عنوان «کارکاشی»
داده بودند، که «کار» به معنی «قرارگاه» يا منزلگاه و «کاشی» نام قوم «کاسی» است. (دکترموسی
جوان،تاريخ اجتماعی ايران باستان، برگ112،113)
📌آشورشناسان و مادشناسان، جملگی اين کارکاشی(شهرکاسيان را منطقهی کنونی همدان دانستهاند.
📌پرفسور گيرشمن، باستانشناس نامی فرانسوی، معتقد است که نام پيشين هگمتانه «اکسايا»Akessaia يعنی شهر کاسیها بوده است.
در نوشته های آشوری، از اقوامی با نام کاسی ها (Kassi) یاد شده است. نام هگمتانه یا همدان را آشوری ها پیش از دوران مادها کار کاسی یه معنی شهر کاسیان می نامیدند .یونانی ها، به قلع کاسیتروس Kassitiros می گفته اند چرا که آن را از سرزمین کاسی ها به دست آورده اند.
لئونارد ویلیام کینگ در تاریخ بابل، آنها را از خویشاوندان فرمانروایان میتانی می داند و...
📜#کاسی_ها_و_کاشانی_ها!!!
🔸 کاسی ها بیش از ۵٠٠ سال در بینالنهرین و بر بابل سلطنت کردهاند. عدهای کثیری از محققین مکان اصلی کاسیها را کوههای زاگروس در شمال و غرب لرستان و بخش هایی از کرمانشاه و ایلام و کردستان و قسمتی از عراق یعنی لکستان میدانند. عیلامیها به این قوم کاسی و آشوریان آنان را با نام کاشو میشناختند.
🔸 رئیس این قوم «گانداش» نام داشت. نام دریای کاسپین (خزر) از نام این قوم گرفته شده و آثار زیاد دیگری از این قوم در مناطق زاگروس و دره سیمره در شهرهایی چون نهاوند، هرسین، نورآباد، خاوه، الشتر، کوهدشت و… به دست آمده است و این آثار نشان میدهد که به احتمال زیاد کاسیان همان اجداد قوم کهن لک هستند.
🔸 بارون دوبد شرقشناس نامدار از مبنای لک مینویسد: میتوانم بگویم؛ لکها یکی از ایلهای کهن و اصیل ساکن در منطقه هستند.
🔸در جائی دیگر در کتاب خود ذکر میکند: در کوههای بهبهان مقدار زیادی نقش و نگار باستانی و نوشتههائی با حروف ناشناس کشف شدهاند و این حروف به سولک شناخته شدهاند. به همین خاطر میتوانیم بگوییم؛ مالکان این نقش و نگارها و نوشته لکها بودهاند. به همین روش نیز بدین اعتقاد دارد که نام و واژه لک و منطقه سولک یا سیالک برگرفته شده از یک ریشه واحد اند که در نزدیکی شهر کاشان امروزی است و آثار باستانی را در آن کشف کردهاند و قدمت این آثار به چهار هزارسال قبل از میلاد مسیح بر میگردد.
🔸 پرفسور رومن گیرشمن (سرپرست تیم حفاری سیلک) می گوید مردمان ساکن در منطقه سیلک؛ نخستین مردمان مهاجر به ایران بودهاند و مینویسد: نخستین مردمانی که به سرزمین ایران کوچ کردند، از منطقه سیالک واقع در نزدیکیهای کاشان امروزی سکونت یافتهاند.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📄ادامه👇👇
📜#کاسی_ها_یکی_از_هفت_قبایل_متحد_ماد
ﮐﺎﺳﯿﺎﻥ ﯾﺎ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ﯾﺎ ﮐﺎﺷﺸﻮﻫﺎ ﯾﺎ ﮐﺎﺷﯿﺎﻥ ﯾﺎ ﮐﺎﺷﻮﻫﺎ، ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﻭ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺷﺮﻕ ﺣﺮﮐﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﻓﻼﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺷﺪﻧﺪ، ﺍﺯ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺗﺎﻟﺶ ﻋﺒﻮﺭ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﻏﺮﺏ ﻭ ﺟﻨﻮﺏ ﻏﺮﺑﯽ ﺩﺭﯾﺎﯼ ﺧﺰﺭ ﺍﺳﮑﺎﻥ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﯾﺞ ﺑﻪ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﻗﺰﻭﯾﻦ ﻭ ﻫﻤﺪﺍﻥ ﻭ ﻧﻬﺎﻭﻧﺪﻭﻣﻼﯾﺮ ﺁﻣﺪﻧﺪ، ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﻫﻤﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ « ﺁﮐﺴﯿﺎﻥ » ﻧﺎﻡ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ . ﺳﺮ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺭ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺩﻭﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺩﺭ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺟﻨﻮﺑﯽ ﺗﺮ ﺩﺭ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ، ﮐﻮﻫﺴﺘﺎﻧﻬﺎﯼ ﺷﻤﺎﻟﯽ ﺟﻠﮕﻪ ﺷﻮﺵ ﺩﺭ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎﻩ ﺩﺭ ﻣﺮﺯ ﺷﺮﻗﯽ ﺳﻮﺑﯽ ﮔﺎﻻﯾﺎﻥ ( ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﺟﻨﻮﺏ ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎﻩ) ﺳﺎﮐﻦ ﺷﺪﻧﺪ . ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺗﺎ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻇﻬﻮﺭ ﺁﻧﻬﺎ، ﺩﺭ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ ﻕ . ﻡ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﺗﻤﺪﻥ ﺍﯾﻼﻡ ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ .
ﺁﻧﻬﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺷﻤﺎﻝ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ﺗﺼﺮﻑ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﮐﺎﺷﻦ ﻧﺎﻡ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺳﻂ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۴۰۰ ﻕ . ﻡ . ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﮐﺸﻮﺭ ﻋﯿﻼﻡ ﻭ ﺟﻨﻮﺏ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﮐﺎﺳﯿﺎﻥ ( ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺟﻨﻮﺏ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ) ﺑﻪ ﻣﺤﻠﯽ ﺑﺮﻣﯿﺨﻮﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﮐﺎﺷﻦ ﻧﺎﻡ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺸﺎﻧﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ﺍﺳﺖ .
ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ ﺑﺎ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺗﻤﺪﻥ ﺍﯾﻼﻡ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺷﻤﺎﻟﯽﮐﻮﻫﺴﺘﺎﻧﻬﺎﯼ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﻫﻤﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺛﺎﺑﺖ ﺩﺭﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ . ﺟﺎﺑﺠﺎﯾﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻓﻼﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﯾﻞ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺖ .
ﺩﺭ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺳﻮﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺳﻂ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺩﻭﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﮐﺎﺷﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺩﺍﺩﻧﺪ .
ﮐﺎﺳﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۱۹۷ ﻕ . ﻡ . ﺑﻪ ﻣﯿﺎﻥﺭﻭﺩﺍﻥ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﮐﺪ ﻓﺘﺢ ﺷﺪ . ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۹۰۰ ﭘﯿﺶ ﺍﺯﻣﯿﻼﺩ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﯾﻼﻡ ﻣﯿﺎﻧﺮﻭﺩﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺼﺮﻑ ﺧﻮﺩ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩ .
ﻗﻠﻤﺮﻭ ﮐﺎﺳﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎﯼ ﮐﺮﺩﺳﺘﺎﻥ ( ﺑﯿﺖ ﻫﻤﺒﺎﻥ ) ﻭ ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ ( ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺁﻻ ﺑﺮﯾﺎ ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ ﺩﺭﯾﺎﭼﻪ ﺍﺭﻭﻣﯿﻪ) ﻭ ﻭ ﺑﺨﺶ ﺷﺮﻗﯽ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﺁﺷﻨﻮﻧﺎﮎ ( ﺍﯾﻦ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ﻣﺴﮑﻮﻥ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﮐﺎﺳﯽ ﺗﻮﭘﻠﯿﺎﺵ ﻣﻮﺳﻮﻡ ﮔﺮﺩﯾﺪ ) ، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﻭﺳﻄﺎﯼ ﺭﻭﺩ ﺩﯾﺎﻟﻪ ﯾﻌﻨﯽ ﻧﺎﻣﺎﺭ ( ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎﻩ) ( ﻧﺎﻣﺮﻭ، ﻧﺎﻭﺍﺭ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺣﺎﮐﻢ ﺷﺪﻧﺪ ) .
ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۷۵۰ ﻕ . ﻡ . ﺳﭙﺎﻩ ﮐﺎﺳﯽ ﺑﻪ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﮔﺎﻧﺪﺍﺵ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺩﺷﺖ ﺫﻫﺎﺏ ﻭ ﺷﻤﺎﻝ ﺍﺳﺘﺎﻥﺍﯾﻼﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﺘﺢ ﺑﺎﺑﻞ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﺎﺑﻞ ﻓﺘﺢ ﺷﺪ . ﺳﺮ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۷۵۰ ﻕ . ﻡ . ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦﺩﻭﻟﺖ ﺑﺎﺑﻞ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺣﻤﻮﺭﺍﺑﯽ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺩﺍﺩﻧﺪ . ﺣﮑﻮﻣﺖ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ( ﺍﺯ۱۲۵۰ –۱۷۵۰) ﺑﺮ ﺑﺎﺑﻞ ۵۰۰ ﺳﺎﻟﻪ ﺷﺪ .
ﮐﺎﺳﯿﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﯾﻼﻡ ﻧﯿﺰ ﻣﺴﻠﻂ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺷﻮﺵ ﺭﺍ ﻣﺪﺕﻫﺎ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ . ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﻣﯿﺎﻧﺮﻭﺩﺍﻥﺑﺎ ﺩﻭﻟﺖ ﺗﺎﺯﻩ ﺗﺄﺳﯿﺲ ﺁﺷﻮﺭ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺳﻂ ﻗﺮﻥ ﭘﺎﻧﺰﺩﻫﻢ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺭﻭﺩﺩﺟﻠﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﺁﺷﻮﺭ ﺑﻨﯿﺎﻥ ﻧﻬﺎﺩﻩ ﺷﺪ ﻫﻢﻣﺮﺯ ﺷﺪﻧﺪ .ﻃﺒﻖ ﺁﺛﺎﺭ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺯ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺍﻭﻝ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺩﻭﺭ ﺩﺳﺖ ﻣﺪﯾﺎ ﺳﮑﻮﻧﺖﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻧﯿﻤﻪ ﻫﺰﺍﺭﻩ ﺍﻭﻝ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺗﺎ ﺣﺎﺷﯿﻪ ﮐﻮﯾﺮ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﻭﺗﺎ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥﻭ ﮐﺎﺷﺎﻥ ﻭﺣﺘﯽ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﭘﯿﺶ ﺭﻭﯼ ﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻨﺎﻃﻖﮐﺸﻮﺭ ﻣﺎﺩ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺳﮑﻮﻧﺖ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﮐﺎﺭﺩﻭﻧﯿﺎﺵ ﻧﺎﻣﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺘﺢ ﺁﻥ ﺩﻭﻟﺖﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﮐﺎﺭﺩﻭﻧﯿﺎﺵ ﻧﺎﻣﯿﺪﻧﺪ . ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮐﺎﺳﯿﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺳﭙﯽ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﺎﻡﺩﺭﯾﺎﯼ ﺧﺰﺭ ﯾﺎ ﮐﺎﺳﭙﯿﻦ ﺍﺯ ﺁﻥ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﻭ ﺑﺮﺧﯽ ﮐﺎﺳﯽ ﻭ ﮐﺎﺳﭙﯽ ﺭﺍ ﺩﻭ ﻧﺎﻡﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ .
ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ۱۸۹۶ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺣﻤﻠﻪ ﻧﺎﻓﺮﺟﺎﻡ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ﺑﻪ ﺑﺎﺑﻞ ﺭﻭﯼ ﻣﯽﺩﻫﺪ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ۱۷۴۹ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺑﺎﺑﻞ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ﺳﻘﻮﻁ ﻣﯽﮐﻨﺪ .
ﺍﺯ ﺣﺪﻭﺩ ۱۷۴۹ ﺗﺎ ۱۷۳۴ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺩﻭﺭﻩ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﮔﺎﻧﺪﯾﺶ ﺷﺎﻩ ﮐﺎﺳﯽﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺑﻞﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. یاری نامه؛ﮐﺘﺎﺏ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽﻫﺎ.
🌍#محدوده_کاسیان
کاسیان قبایلی بودند کوهستانی و پیشهٔ دامداری داشتند و بزبانی که با عیلامی قرابت داشت سخن میگفتند.[۲] زمانی این عقیده رایج بود که کاسیان هندواروپایی بوده، یا لااقل چنان روابط تماس نزدیک با عناصر قومی هندواروپایی داشتند که زبان و فرهنگ و تمدن ایشان به نحوی مشهود از آن متأثر گشته اشت.
ولی مدارکی که به نفع مناسبات هندواروپایی کاسیان وجود دارد چنان سست است که باالضروه باید کاسیان را یا فاقد رابطه با هندواروپاییان شمرد و یا -غیر مستقیم و بسیار دورادور - با عناصر اخیرالذکر مربوط دانست
كاسيان (برگرفته از: «تاريخ ماد»، ا. م. دياكونوف، ترجمه كريم كشاورز، انتشارات علمي و فرهنگي، ۱۳۸۰، ص۱۲۰-۱۲۱):
📜#محل_سكونت_كاسي_ها
اکنون شرح میدهم که اقوام نسبت به یکدیگر در چه وضعی قرار دارند . بعد از یونی ها ، لیدی ها هستند که در سرزمینی حاصلخیز زندگی می کنند. و از لحاظ نقره بسیار غنی هستند.همسایگان لیدی ها ، فریجی ها هستند ، که در جهت شرق در این محل قرار دارند . در کنار فریجی ها مردمان کاپادوکیه قرار دارند که ما آن ها را سوری می نامیم . در کنار آن ها کیلیکی قرار دارند .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📄ادامه👇👇
● بعد از کیلیکی ها ، در این محل ارمنستان قرار دارد . بعد از ارمنی ها ، ماتین ها قرار دارند . در دو طرف منطقه کیسی ها ( Kisse ) قرار دارد . در این ایالت و در نزدیکی این رود که خواسب ( Khoaspes ، کرخه امروزی ) نام دارد . در این منطقه شهر شوش سر به فلک کشیده است . گنجینه ها و خرائن در این نقطه است .
( هرودوت , Herodotus / کتاب پنج ، ص 42 , 43 - بند 49 )
- از ازمنة قديم تا فتح اسكندر مقدوني-كشور كوهستاني بود كه در فهرست ما همان ناحية ۸ مي باشد و اكنون لرستان ناميده مي شود. گواه منشا قومي كاسيان قريب به پنجاه كلمه و نام خاص است كه با ترجمه اكدي در متون لغوي آشوري و بابلي محفوظ است و همچنين مقداري اسامي خاص كه در اسناد تجاري و اقتصادي بابلي باقي مانده و كتيبه هاي شاهان كه مربوط به هزارة دوم قبل از ميلاد است و به دست ما رسيده. اكنون مي توان اين حدس را بيشتر محتمل دانست كه كاسيان قبيله اي بودند كوهستاني و پيشينة دامداري داشتند و به زباني كه با ايلامي قرابت داشت سخن مي گفتند.»
از حدود هزاره سوم پیش از میلاد، کاسی ها (آشوری ها آنها را به این نام خوانده اند) طوایف باستانی کوه نشینی بوده اند که در دامنه کوههای زاگرس نشیمن داشته اند. استرابون قلمرو حکومتی کاسی ها را از حدود اکباتان(همدان) تا دربندهای شمال تهران و شرق کرمانشاه می نویسد ،گستره ی حضور کاسی ها چنان که از نوشته های آشوری بر می آید، از سمت غرب تا همدان ادامه داشته است. ایشان در سرزمینهایی زیسته اند که در دوره های بعدی تاریخ ، مهد تمدن ماد بوده است.
📜#پیشینهٔ_کاسیان
گمان میرود که کاسیان از دوران دیرین که کس به یاد ندارد در ناحیهٔ مذکور زندگی میکردند، همچنانکه عیلامیان که همسایه و محتملا خویشاوند ایشان بودند در سرزمین خویش میزیستند. به هر تقدیر کاسیان از آغاز هزارهٔ سوم پ.م. در آن مکان زندگی میکردند و بعدها به دامداری و زندگی نیمه اسکان یافته در کوهها اشتغال داشتند. به حتمال قوی قبایل کنونی لر که با دامداری در کوهستان اعاشه میکنند از اخلاف کاسیان میباشند که از لحاظ زبان ایرانی شدهاند و اکنون نیز در همان سرزمین ساکن هستند.[۳]
معالوصف در بع دوّم هزارهٔ دوّم پ.م. بخشی از کاسیان در حرکت و انتقال قبایل شرکت جسته از کوهها ده درّهٔ رود دیاله نفوذ کردند و از آنجا گاه و بیگاه به بابل دستبرد میزدند. اکثر محققان این فعالیت کاسیان را به ظهور اسب و حمل و نقل مربوط میسازند.
📜#سلطنت_کاسیان
در حدود ۱۸۹۶ پیش از میلاد حملهای نافرجام از جانب کاسیها به بابل رخ داد. در سال ۱۷۵۰ پ.م. گانداش پیشوای کاسی از طریق دشتذهاب و شمال عیلام به بابل حمله کرد و بابل را فتح نمود و در سال بعد ۱۷۴۹ پیش از میلاد بابل توسط کاسیها کاملاً تسخیر شد و در همان سال جایگزین دولت بابل شد و به سلطنت حمورابیان خاتمه داد.[۴] و تا سال ۱۷۳۴ پیش از میلاد دوره پادشاهی گانداش از نسل کاسی در بابل آغاز گشت.[۵] سیادت نسل کاسی بر بابل ۵۰۰ سال ادامه داشت.[۶]
کاسیان بر عیلام نیز تسلط یافتند و شوش را مدتها اداره نمودند. در شمال میانرودان با دولت تازه تأسیس آشور که در اواسط قرن پانزدهم پیش از میلاد بنیان نهاده شد نیز جنگیدند. طبق آثار بدست آمده کاسیان از هزارهٔیکم پیش از میلاد به نواحی دور دست ماد دست یافتند. آنها در نیمه دوّم هزارهٔیکم پیش از میلاد تا حاشیه کویر مرکزی و نواحی اصفهان و کاشان و حتی نواحی استان تهران و مرکزی نفوذ کردند. پس از فتح پادشاهی ماد آینده آن را کاردونیاش نامیدند و در آن سُکنا گزیدند.
📜#هنر_کاسیان
کاسیان در هنر فلزکاری که آهن هم در ردیف آنها بود، مهارت بسیار داشتند و نیز در سوارکاری از اقوام دیگر چالاکتر و ماهرتر بودند و همین قوم «کاسی» بود که نژاد اصیل اسب را به میانرودان آورد و این نژاد اسب از آنچه سومریها داشتند، برتری یافت و نیز نوشتهها و دستورهایی دربارهٔ تعلیم و نگهداری اسب از آنان باقیمانده است که نشانهٔ عشق و علاقهٔ آنان به اسب و سوارکاری است.[۷]
مغرغ کاری کاسیان به صورت جدید و بدیع نمود یافت. محصولات مفرغی اوائل هزارهٔ دوم بالاخص مربوط به زین افزار سواری، یعنی دهانه و مهار و حلقههایی که تسمهٔ افسار از آنها میگذشت و به بدنهٔ ارابهها وصل میشد بسیار عالی بود. همچنین آلات و ادواتی مانند تبر و گرز که سر آنها نیز به شکل سر اسب ساخته میشد و همه مشخصات اسب مثل چشم و یال و گوش و ... بر آنها ترسیم میگردید.[۸]
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📄ادامه 👇👇
📜#کاسیها_در_بابل
کاسیها در هزاره دوم پیش از میلاد به بابل حمله کردند، این مردم با سپاه آراسته و اسلحه ی تازه (سواره نظام سنگین اسلحه به همراه اسب های قدرتمند) که تا آن زمان سابقه نداشت، از ایران به بابل آمدند. و سومین سلسله بابلی را تشکیل دادند.
دوره ی طولانی فرمانروایی کاسیها بر بابل، نشان از توانایی بالای آنها در اداره کشور دارد و شایستگی فرمانروایان کاسیها آشکار میشود.پایتخت آنان دور کوری گلزو Dur-Kurigelzu بود.
پیروزی کاسی ها در بابل این گونه روی داد . در هزاره دوم قبل از میلاد احتمالا 1770 ق.م ریم-سین پادشاه بابل ، تهاجم همه جانبه دشتها را که بر دست گروه های ایرانی در آنها انجام می گرفت دفع کرد . از آن پس برای تقریبا برای چندین سال آنها به عنوان درودگر ، کارگر و مهتر در اسناد تجاری ظاهر می شوند . از مراحلی که آنان برای رسیدن به قدرت پشت سر گذاشتند چیزی دانسته نیست . اما باید مسلم بداریم که پیشرفتشان تدریجی و پایدار بوده است . آنان با اندیشه هایی خام و ساده مگر در راههایی که از دیگران وام گرفته بودند سرانجام به اوج قدرت دست یافتند ، و در 1745 ق.م سردار ایرانی کاسی به نام گانداش تواسنت سرزمین بابل را زیر فرمانروایی دودمان کاسی در آورد .
منابع:
"ایران در سپیده دم تاریخ،جورج کامرون"
"سه گفتار درباره تاریخ و زبان قوم کاسی، میلادجهانگیرفر"
۱.به اکدی کاشی Kašši و کاسیتها یا کاششوها یا کاشیان یا کاشوها
۲.
G. Husing Die sprache Elams, Breslau. 1908 .
۳.سرزمینی که به نام ایشان لرستان خوانده میشود
۴.ص 4 کتاب ایران پیش از آریاییها
۵.ص 4 کتاب ایران پیش از آریاییها
۷.کالیکان، مادیها و پارسی ها، 14.
۸. کالیکان، مادیها و پارسی ها، 15.
دانشنامه ویکیپدیا
دیاکونوف، ایگور میخائیلوویچ. تاریخ ماد. ترجمهٔ کریم کشاورز. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۶. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۴۴۵-۱۰۶-۵.
گرانتوسگی: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز، ترجمه کریم کشاورز، تهران، ۱۳۴۵.
پیگولووسکایا: تاریخ ایران از عهد باستان تا قرن ۱۸، ترجمه کریم کشاورز، تهران،۱۳۵۳
📎برچسبها: کاسیها, کاسی, کاسی و ماد, کاسی لک
📝نوشته شده توسط سامان سیفی | لینک ثابت |
🌐http://holeylan.blogfa.com/post/99
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2342
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩شناسه۱۴٠۲۱۲۱۳۱۳۱٠
#کاشی_ها
📌آبادی #کاشی_محله در شهرستان آمل و بخش دابودشت و دهستان دابوئ جنوبی استان مازندران واقع میباشد.
📌#کاشیکلا، روستایی از توابع بخش بندپی شرقی و دهستان سجادرود شهرستان بابل است.
📌#کاشیدار، روستایی است از توابع بخش چشمهساران شهرستان آزادشهر در استان گلستان واقع شدهاست.
📌#کاشی، روستایی در دهستان پیوشک بخش لیردف شهرستان جاسک در استان هرمزگان ایران است.
📌#کاشی مرکزی یا سهراب ریگی روستایی در دهستان چشمه زیارت بخش مرکزی شهرستان زاهدان استان سیستان و بلوچستان ایران است.
📌آبادی #چم_کاشی در شهرستان سلسله و بخش مرکزئ و دهستان دوآب استان لرستان واقع میباشد.
📌#کولغ_کاشی، روستایی در دهستان بندزرک بخش بندزرک شهرستان میناب در استان هرمزگان ایران است.
🌍روستای #جمشیدآباد ۳ کیلومتری زیراب از توابع شهرستان سوادکوه در استان مازندران است.
📌نام قدیمی این روستا #وچاد بوده که بعدا به خاطر احترام به #شهیدجمشیدخادمی اسم این روستا به جمشیدآباد تغییر یافت.
📌گفته شده است قومی که در این روستا زندگی میکنند #مهاجر از شهر #کاشان هستند. لذا به این دلیل اهالی به #قوم_کاشی معروفند.
📌مصاحبه با اقای خادمی ساکن جمشیدآباد: نسل تمامی کاشی های این ناحیه از سه برادر اهل کاشان هستند که در اوایل دوران به قدرت رسیدن #کریم_خان به دلیل هجوم #افاغنه شاید #آزادخان_افغان به مرکز ایران به این نواحی کوچ کرده اند.
📚منبع: ابراهیم درویشی، ریشه های قومی قبایل سوادکوه، چاپ ۱۳۸۹ ص ۷۷
📗ابراهیم درویشی در کتاب ریشه های قومی قبایل سوادکوه، چاپ ۱۳۸۹ ص ۷۵می نویسد:
((به روایت های مختلف، ابن طایفه[کاشی] از قدیمی ترین طوایف آلاشت هیتند. مقر اصلی آنها روستای #گلیون است. آنان خود را #کاشی میدانند و تصورشان بر این است که #کاشانی هستند.))
📌قدیمی ترین مراجعی که در آنها ذکر #کاسیان به میان آمده، ستون مربوط به قرن ۲۴ ق. م است، متعلق به قرن پوزور_اینشوشیناک.
📚منبع: ر. گریشمن، ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه محمد معین (تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۶۸) ص ۵۵
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2341
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/230
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📄ادامه👇👇
📌بر مبنای تاریخ ماد اثر معروف #دیاکونوف، اینشوشیناک ایلامی کوشش کرد تا سلطنت چهار کشور جهان را به وجود آورد که از جمله ی انها شهر#کاشن بود.
📚منبع: الشتر تا آلاشت، ص ۶۱
📌ذکر احتمالی #کاشن نخست اشاره به سرزمینی است که #کاسی_ها نام خود را از آن گرفتند.
📚منبع:
کامرون، جرج، ایران در سپیده دم تاریخ، ترجمه حسن انوشه،(تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول، ص ۳۴
📗ابراهیم درویشی در کتاب ریشه های قومی قبایل سوادکوه، چاپ ۱۳۸۹ ص ۷۶ می نویسد:
((کاوش های باستان شناسی در تپه های #سیلک_کاشان، تمدن چند هزار ساله این منطقه را نشان میدهد. کاشان به اصفهان و شهرهای موجود در فلات ایران نزدیک است و به خاطر دسترسی آسان به آن به راحتی مورد هجوم و تاخت و تاز اقوام و مردم از نقاط دور و نزدیک قرار داشت. این مساله موجب متواری شدن پیاپی اهالی #کاشان به نقاط دیگر میشد و طبعا یکی از نقاط امن، دامنه های دست نیافتنی البرز بود. از یک سو میتوان تصور کرد که #کاشی_های_سوادکوه طی، سده ها و هزاران سال بازمانده همان #کاسی_های اولیه دریای خزر بوده اند یا اینکه بر اثر ناامنی ها از #کاشان کوچ کرده اند. اینان اکنون در نقاط، مختلف سوادکوه مانند سرخکلای زیرآب، سرخ آباد سوادکوه، بارینگنون، مرزیکلا، شیردارکلای بابلکنار سکونت دارند.))
📝پژوهش محسن داداش پور باکر:
((با توجه به اینکه نوع تقسیمات کشوری جدید در ایران مسئله ی مهاجرت اقوام رویکردی جدیدی به خود گرفت.
اولین قانون تقسیمات کشوری ایران پس از جنبش مشروطه و در سال ۱۲۸۶ هجری خورشیدی تحت عنوان قانون «تشکیلات ایالات و ولایات» به تصویب رسید و کشور به ۴ ایالت و ۱۲ ولایت تقسیم شده بود که در نوزدهم دیماه سال ۱۳۱۶، با اصلاح قانون تقسیمات کشور و براساس ماده یک آن، کشور ایران به ۱۰ استان و ۴۹ شهرستان [و ۲۹۰ بخش] تقسیم شد. در این اصلاحیه نیز، هر استان مرکب از چند بخش و هر بخش مرکب از چند دهستان و هر دهستان مرکب از چند قصبه و ده است.
#استان_دوم ایران شامل ۶ شهرستان: ۱ـ قم ۲ـ #کاشان ۳ـ تهران ۴ـ سمنان ۵ـ #ساری ۶ـ گرگان به مرکزیت تهران مقرر گردید. قطعا با توجه بر اینکه #کاشان در تقسیم بندی جدید در حوزه استفاضیه ی استان دوم با شهر #ساری قرار گرفته بود لذا به تناسب ملاحظات سیاسی و اجتماعی برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی از کاشان به سمت شهرهای مرتبط با استان دوم کشور به دلایل متعدد کوچ یا کوچانده میشدند.))
📗ابراهیم درویشی در کتاب ریشه های قومی قبایل سوادکوه، چاپ ۱۳۸۹ ص ۷۶ می نویسد:
((#مغول_ها در سال ۶۲۱ قمری پس از اعراب سخت ترین و بی رحمانه ترین اعمال و قتل عام را نسبت به مردم #کاشان انجام دادند. احتمالا در این دوره بود که بازماندگان با فرار از قوم #مغول به دامنه های #البرز پناه آوردند، زیرا آن طور که به نظر می رسد قوم #کاشی حتی از #اوجی_ها که شاید در اواخر دوره مغول و اوایل #تیمور به منطقه آمده اند، قدیمی تر هستند.
📝دکتر #صادق_سجادی درباره اقوام مهاجر غیر از کاشان به منطقه ای به نام #کاج در نزدیکی #اصفهان اشاره می کند که در کتاب #مجمع_البلدان یاقوت حموی از آن یاد شده است.[۱]
به گمان دکتر سجادی ممکن است به مرور زمان حرف ((ج)) به ((ش)) تبدیل شده باشد.[۲]
📚منبع:
۱.الشتر تا آلاشت، ص۶۲
۲.ابراهیم درویشی، ریشه های قومی قبایل سوادکوه، چاپ ۱۳۸۹ ص ۷۷
📌خانواده های حیدری و کلشی که از #گلیون به #آلاشت آمده اند، از اقوام کاشی هستند و اهالی روستای #گلیون نیز تقریبا همگی #کاشی هستند. کاشی های گلیون با نام خانوادگی رستم_پور، رستمیان، قاسم نژاد و کاشی در این روستا زندگی میکنند.
📚منبع:
ابراهیم درویشی،ریشه های قومی قبایل سوادکوه، چاپ ۱۳۸۹ ص ۷۷
📩شناسه۱۴٠۲۱۲۱۳۱۳۱٠
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2341
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/230
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📙📘📓📗📒📕📔
#منشور_پژوهش_ادملاوند
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی و حتمی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
@Mohsendadashporbaker
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─