📜#آری_آرایی_آراء

#آری_آرایی_آراء_ایرایی
@edmolavand
📌مقدمه:
✍سبب اين تنوع محیطی،اقلیم، شرایط آب و هوایی و...بيش از هر چيز موقع ممتاز جغرافيايي اين ديار مازندران است كه موجب شده تا تمدن‌هاي تاريخي از شمال و شرق ایران بارها در آن رخنه كرده و اقوام مهاجر و كوچنده ، در مسير حركت هاي تاريخي خود، در مناطق جنگلی و كوهپايه‌ ای مازندران پناه گرفته اند، بنابراین هر يك از طوایف مهر و نشاني بر تركيب قومي آن برجاي گذاشتند.

💥روستای آری بندپی بابل
💥روستای آراء دودانگه ساری
@edmolavand

۱/آری ها تیره ای از آلان های قفقاز هستند که در گذشته های دور از حدود کوههای قفقاز به سمت جنوب هجرت کردند. (ا.د.صص ۱۰۸و۱۰۷)

۲/فرهنگ دهخدا: از طوایف چادرنشین بندپی (ج ۱،ص ۷۰)

۳/برخی معمّرین:
واژه ((آره)) کوتاه شده ی ((عاریه)) است. اینان معتقدند چون این طایفه مهاجرند ابتدا منطقه ی سکونت خود را اجاره کرده بودند، و به همین نام شهرت یافتند.

۴/گروهی این طایفه را مهاجرانی از نژاد اصیل آریایی میدانند. (رضامهدی زاده، بندپی میراث ماندگار،ص۳۹)

۵/آری از کلمه ی فارسی قدیم میخ بزرگی که در زمین می کاشتند و حیوانات را به آن می بستند. (همان،ص ۳۹ )

۶/مردمانی چادر نشین و در تکاپوی طبیعت
@edmolavand
۷/در یافته های پژوهشی اَشاداد عده ای محل سکونت طایفه ی ((آرایی)) را از روستاي ((آراء)) از روستاهاي قديمي منطقه چهاردانگه ساری دانسته که آنان نیز پس از ورود به مازندران ابتدا در ((سفيد كوه)) و ((پل تك)) ساکن و سپس به ((آراء)) چهاردانگه ساری و ((آری)) بندپی روی آوردند.
👇
آرا(ara) نام مخفف كلمه اَهرا (ahra) به معني پاك، پاكيزه ، پرهيز گار است.
اهرايي (ahrayi): پرهيزگاري
آراء: ‌آبادي پارسيان و پرهيرزگاران

۸/نام آریایا ائیرانه ایران ویچ را معمولا ساکنان اولیه این فلات بر مردم مهاجر هند و آریایی نهادند، نه اینکه خودشان نام معین داشته باشند.
(ایران ویچ،بهرام فرهوشی،ص ۲۰)
@edmolavand

۹/محل سکونت تیره آری مقیم بندپی:
روستای آره دهستان پریجا و ییلاقشان اسب خِنی و مراتعشان جارم، اونیسیه، تنگ لشت و خریس می باشد. گروهی از ایشان در محله ی کتی سر غربی بابل سکونت دارند.

۱۰/تیره ای از این طایفه به نام ((دشتی گِرد)) فعلا در آره ساکن نیستند ولی در روستاهای معلم کلا و گلچوب ساکن هستند.

۱۱/گروهی دیگر از آرایی ها ((مینسری)) اند که در مسیر لفور به بویژه در روستای افراسی سکونت دارند.

۱۲/از شعبه های دیگر آری در قریه گردرودبار بندپی زندگی میکنند.
@edmolavand

۱۳/نام خانوادگی ها:
آرای، آرایی نژاد، عباسی، آقایی، مهدی زاده، عیسی زاده، عموزاده، رجبی، خدابخشی، عابدی آرایی، نیاز آذری، اسدی، رجایی راد، تیپ، اکبری، مرتضی زاده، کوچک تبار، ابراهیم زاده، تیزبخش، رجبی، جابر، مولایی، جعفرزاده، مهدی نیا، مهدی پور، هادی پور، اسکندری، رمضانی، براری، وکیلی راد، داداشی، خاندان خزر/ براری ، علیزاده و علیجان نژاد، پور محمود، آفتاب سوار، رزاقی، برار زاده ، عزیزی ، عزیززاده و...

۱۴/نیاز آذری ها از نسل نیاز و حلال خوران از نسل مظفر را از یک شاخه برمی شمارند که نیز به تحقیق علمی و میدانی جامع میباشد. مظفر و نیاز در سرحدّات سوادکوه املاکی داشتند و هردو بر سرِ دو گردنه مدفون هستند.
علی آقاسلطان، حسن سلطان، قلی سلطان و ابوالقاسم سلطان همگی از خاندان نیازی در منطقه صاحب نام و در فوج بندپی سمت داشتند.

۱۵/کربلایی آقاجان و فرزندش آقالَر از بزرگان به نام تیره ی آری بندپی هستند. مشهدی شیرآقا، میرزابابا، فیض الله، آقابرار و ملا اکبر از نامداران این طایفه اند.

💥ضمیمه
📎#الحاقی_جدید

#آری_آرایی_آراء_ایرایی
👇👇
📌 ایرا...،
📌آری بندپی بابل و
📌آراء چهاردانگه ساری

📝این واژگان از قفقاز هستند اصالت آنها از منطقه اوستیا . اوستیایی ها به سرزمین خود ایرون؛ آرون؛ می‌گویند و به زبان باستانی خودشان را ایرا ؛ ایرای می نامند.

📌آری، آراء، ایرا و ایرایی در اصل از اوستی های قفقاز هستند سرزمین شان را به زبان باستانی اوستی ایرون و قوم خود را #ایرا_ایرایی_آرایی_اِرایی می‌نامند.
📎به نظر ریشه قفقازی دارند.

📌#آری_آرایی_آراء_ایرایی
همگی در این واژگان، از یک ریشه و اوستیا ی قفقاز خاک مشترک و سرزمین اجدادی آنهاست.

📌نام باستانی آن مناطق ایرون iroon و نام قوم هایشان را به زبان باستانی اوستیا ایرا ایرای ایرایی اِرایی می‌نامند.

✍محسن داداش پور باکر

📝متن کامل به آدرس 👇
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#قوم_شناسی_ایل_شناسی
#تبارشناسی_تیره_شناسی
#طایفه_شناسی_نسب_شناسی
#خاندان_شناسی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

سفر به روستای آری بابل

💥روستای آری بندپی بابل

edmolavand@

اکثر مردم روستای آری از طریق کشاورزی، دامداری و تا حدودی هم پرورش کرم ابریشم روزگار خود را می گذرانند. زمین های شالیزاری روستا دارای نظمی متقارن هستند که زیبایی آنها را دوچندان کرده است.

آری نام یک روستای بسیار دیدنی و جذاب واقع در دهستان فیروزجاه بخش بندپی شرقی شهرستان بابل می باشد. روستای آری از شمال به روستاهای خلیل کلا و فک، از جنوب به روستای فیروزجاه ثابت، از شرق به روستای امام کلای لفور و از غرب به روستای ویتله متصل شده است. اکثر مردم این روستا از طریق کشاورزی، دامداری و تا حدودی هم پرورش کرم ابریشم روزگار خود را می گذرانند. زمین های شالیزاری روستا دارای نظمی متقارن هستند که زیبایی آنها را دوچندان کرده است. در حال حاضر این روستا تنها ۵۰ خانوار و ۲۰۰ نفر جمعیت را در دل خود جای داده است.

سفر به روستای آری بابل

به منظور آشنایی بیشتر با بخش بندپی که این روستا در آن واقع شده است، مقاله زیر را مطالعه کنید:

📌گشت و گذار در منطقه بندپی بابل

سفر به روستای آری بابل

حوضچه آب معدنی به عنوان تنها چشمه آب معدنی در روستاهای منطقه است که حتی از چشم انداز جاده نیز می توان آنجا را مشاهده کرد. این چشمه از امکاناتی است که به درستی به کار گرفته شود موجب رشد اقتصادی روستا خواهد شد، این چشمه زیبا می تواند سرچشمه درآمد باشد.

سفر به روستای آری بابل

به رغم همه کمبود ها جذابیت طبیعی و آب شفابخش آن گردشگران را کم کم به سوی خود جذب می کند. سقانفار قدیمی روستای آری با معماری کهن در کنار مسجد نوساز آن ترکیبی نامتقارن از معماری به وجود آورده است. روستای آری از روستاهایی است که با کمی توجه و حمایت قابلیت گردشگری دارد و جاذبه های طبیعی و بکر آن قادر است این روستا را تبدیل به روستای هدف گردشگری کند.

سفر به روستای آری بابل

✍️اَزرو: ازت رود

📌چشمه آبگرم ازرود بابل چطوری تشکیل شده؟

چشمه آبگرم ازرود بندپی بابل به‌طور طبیعی چشمه‌ی آبیه که توسط گرمای درون زمین، گرم می‌شه. بیشتر چشمه‌های آبگرم زمانی تشکیل می‌شن که بارون یا آب‌های زیرزمینی از طریق شکاف‌ها و گسل‌ها به زیر سطح زمین نفوذ کنه. بعد از اون، آب توسط انرژی گرمایی زمین گرم می‌شه و به سطح زمین می‌ره. خوبه اینو بدونید که دمای چشمه‌های آبگرم می‌تونه متفاوت باشه، اما به‌طور کلی زمانی که دما بالاتر از هوای اطراف چشمه باشه، اون رو چشمه‌های آبگرم در نظر می‌گیرن.

سفربازی - چشمه آبگرم ازرود

📌نام گذاری روستای آری

بر مهاجرانی از نژاد اصیل آریایی از شهرهای مختلف کشور به این منطقه مهاجرت نمودند و نام آری که خود گرفته از آریا باشد بر این مردم کوچ نشینی نهاده شد البته در تاریخ کهن ایران نام قومی به همین نام یعنی آری بر می خوریم.

(آری)از کلمه فارسی قدیم به معنی میخ بزرگ که بر زمین میکاشتند و حیوانات را به آن میبستند که در اصطلاح محلی به آن میخ طویله می گفتند آمده است.

در تایید نظریه دهخدا مطلبی دارد که زیباست:

آری واقع در بندپی شرقی .مردمانی چادر نشین بودند.از این گفته دهخدا چند نتیجه بدست می آید:

اول اینکه نشان میدهد که آری ها مردمی مهاجر بودند.

دوم اینکه نام یکی از اقوام کهن ایرانی بوده.

سوم اینکه مردمی چادر نشین و اهل ییلاق و قشلاق بودند.

همین طور با کلمه میخ بزرگ هم تناسب دارد زیرا میخ بزرگ یا همان میخ طویله را چادر نشینان داشتند که چادر را به آن وصل میکردند.مردم کوچ نشین و اهل چادر و مهاجر این میخ بزرگ را به همراه خود داشتند تا هر کجا که منزل می کردند آن را بر زمین می کوبیدند.وچارپایان خویش به آن می بستند.

بنا به نظر دهخدا این قوم قبل از مشروطه به شکل چادر نشین بودند که هرجای که آب و هوای خوب بود در آن جا می کردند.این نشان میدهد که شاید اجداد آرایی ها سالهای پیش هنوز مهاجر و چادر نشین بودند.

خوی وخلصت مهاجر بودن در وجود این مردم بوده است که بزرگان محل تعریف میکردند که آنان برای خرید ارزاق عمومی روستا از فاصله آری تا فیروزکوه را از میان سنگلاخ ها و گذرگاه های خطرناک چندین روز طی کردند تا به مقصد برسند و گاهی در بین راه همان فیروزکوه می دادند شاید قبر خانم عموزاده آرائی در امامزاده اسماعیل فیروزکوه شاهد این مدعی باشد اما نکته این است که این قوم آری چرا اسبان خویش را به درختان نمی بستند و حتما می بایستی به میخ ببندند در حالیکه این گونه میخ بستن مخصوص مناطقی است که پناهگاه طبیعی نداشتند. جواب فرضی این قضیه این می تواند باشد که شاید این نامگذاری از طرف ساکنان اولیه این مناطق بود که با دیدن میخ در بار وبنه آنها این نام را بر آنان نهادند، کما اینکه در تاریخ ایران داریم که نام آریا یا ائیرانه را معمولا ساکنان اولیه این فلات بر مردم مهاجر هند و آریایی نهادند،نه اینکه خودشان نام معین داشته باشند.

لذا این فرض برای مردم آری نیز متصور است با توجه به خلق و خوی و قیافه و نامگذاری فرزندان و اجداد به نظر می رسد که این مردم تا حدودی با بقیه اقوام و همسایگان فرق داشته باشند.

edmolavand@

💥جغرافياي تاريخي روستاي اراء

✍️نويسنده:‌حامد خليلي ازني

📌آراء زاد گاه علما و شعراي بزرگ .اراء روستاي آسياب هاي آبي كهن

این روستا در ۱۰۵ کیلومتری جنوب شهر ساري، ۳۵ کیلومتری كياسر و ۸۱ کیلومتری شهر دامغان ،در دهستان پشتكوه چهاردانگه در استان مازندران ، ودر عرض جغرافیایی ۳۴ درجه و ۱۲ دقیقه و در طول جغرافیایی ۵۳ درجه و ۴۳ دقیقه و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۸۰۰ متر واقع شده است.

در سرشماري ۱۳۴۵، اراء از توابع دهستان چهاردانگه سورتيچي ساري است.

📌روستاي ((آراء)) از گذشته هاي بسيار دور مهد علما و شعراي بزرگي بوده كه در تاريخ فقاهت و ادبيات چهر هاي شناخته شده بودند. از شعراي به نام آن مي توان به مغتنم ارايي و نديم ارايي و علماي آن حاج آقا سيد شفيع و سيد داود ا رايي اشاره نمود.

📌 وجه تسميه آراء

روستاي آراء از روستاهاي قديمي منطقه چهاردانگه مي باشد. در نزديكي اين روستا در گذشته دور دو روستا به نام هاي ((سفيد كوه)) و ((پل تك)) وجود داشته كه به علت نامعلوم از بين رفته اند تنها از اين دو روستا فبرستاني باقي مانده است.

در مورد وجه تسميه اراء نظرات ذيل ارائه شده است و هر كدام از آن ها به نوعي مي تواند درست باشد.

۱- آراء=(به فتح الف)=ara =افراد محلی به این روستا era male میگویند.

آراء در لغت به معنای روئیت و دیدن از بلندی است اراء معنی بلندی و دور نیز میدهد. با توجه به سابقه حضور علما و روحانیون و اینکه روزگاری این روستا مهد آموزش قرآنی و حوزوی دهستانهای سفید کوه و چهار دانگه و اعزام مبلغ دینی به مناطق یاد شده بوده است و عالم پرور بودن آن در گذشته و اکنون زبانزد می باشد، بعید به نظر نمی رسد که نام این روستا ریشه قرآنی داشته و این مطلب را بارها بزرگان محل گفته اند که مربوط به "ارایت الذی ...." در آیات قرآنی می باشد. پس می توان گفت آراء معنای منظرگاه و جایی برای تماشا را نیز می تواند داشته باشد.( سايت آراء نيوز)

۲ - عظيمي در كتاب پژوهشي در نام آبادي هاي شهرستان ساري در مورد وجه تسميه روستاي اراء چنين آورده است« آرا(ara) نام مخفف كلمه اهرا(ahra) به معني پاك، پاكيزه ، پرهيز گار است.

اَهرايي (ahrayi): پرهيز گاري

edmolavand@

✍️آراء: ‌

آراء آبادي پارسيان و پرهيرز گاران. ( شايد علت اين نام گذاري در ابتداي ايجاد روستا براي دوري جستن افراد پرهيز گار و پارسا (هواداران زرتشتي) از غير زرتشتي بوده است.» ( عظيمي – پژوهش آبادي شهرستان ساري – ص ۳۳۳)

۳- آراء در معناي لغوي به معني بالا است . نام اين واژه از دو علت است، يا اينكه روستا در مكان بالا قرار داشته است (در دامنه كوه در ارتفاع ۲۸۰۰ متري از سطح دريا). يا اينكه اين روستا مهد علماي بزرگ بوده است.

در مورد ساكنين اوليه آن هم اتفاق نظر نيست بعضي معتقدند قادري ها اولين گروهي بودند كه در اراء ساكن شدند و گروهي معتقدند اولين گروهي كه به اراء آمدند و رحل اقامت در آن گزيدند همين طايفه ارايي ها مي باشند

📌بزرگان آراء

نديم آرايي

سيد محمد در روستاي آراي چهاردانگه در سال ۱۲۵۸ ه ق متولد شد. او به علت علاقه به اهل بيت بيشتر مرثيه مي سرود و در شعر به نديم تخلص مي كرد.

مراثي او در سال ۱۳۴۵ ه ق در چاپخانه علمي تهران به شيوه سنگي منتشر شد .سرانجام نديم آرايي در سال ۱۳۴۶ ه ق در تهران در گذشت.( حامد خليلي ازني – مشاهير چهاردانگه)

مغتنم آرايي

سيد شفيع از روستاي آراي چهاردانگه مي باشد. او از علماي بزرگ بوده و همچنين به كار قضاوت اشتغال داشت.

در شعر به مغتنم تخلص مي كرد. او در سال ۱۳۰۵ هجري قمري در زادگاهش ارا درگذشت. شعر زير نمونه اي از شعر اوست:

تشنه كامان ره باديه عشق مدام/ بر لب لعل چسان نقشه زنگار كشيد

انجمي چند به طرف چمن لاله شدند/بلبلي چند در او ناله به صد زار كشيد

شده پژمرده چرا مغتنم از بوالعجبي/ كه در اين دايره پرگار گل از خار كشيد.( حامد خليلي ازني – مشاهير چهاردانگه)

📌آسياب هاي قديمي چوپين

در دره چوپين تعدادي آسياب هاي آبي قديمي وجود دارد كه رو به ويراني كامل است با احياي آسياب هاي بسيار قديمي چوپين و با توجه به آب فراوان آن و سرسبزي و زيبايي فوق العاده آن در كنار اماكن گردشگري ديگر مي تواند روستاي اراء را به قطب گردش گري تبديل نمايد. بايد با توجه و احياي اين آسياب ها بر تعداد جازبه هاي بي شمار منطقه چهاردانگه افزود.

📌روستای آرا یکی از روستاهای کوهستانی وخوش آب وهوای بخش چهار دانگه ی ساری است. این روستا در ۱۰۵ کیلومتری شهرستان ساری و در ۳۵ کیلومتری کیاسر (مرکز بخش چهار دانگه) و ۸۱ کیلو متری دامغان و ۹۵ کیلومتری سمنان واقع شده است آب وهوای آن در زمستان سرد ودر تابستان معتدل است این روستا به دو بـخش (جنگلی،کوهستانی) تقـسیم می شود.نام این روستا در اغلب نقشه های جغرافیایی نـیامده است! اکثر راه های متصل به این روستا ( چه از ساری ، چه از دامغان وچه از سمنان)جز چند کیلومترآسفالت است . این روستابیش از ۲۰۰ خانوار جـمعّیت دارد که حدود ۱۰۰ خانوار در روسـتای اراء ساکن هستند وبقیه در شهر های سمنان،ساری،دامغان،قم و تهران وشهرهای دیگر زنـدگی می کنند،مـردم این روسـتا دارای مذهب شـیعه هستند،زبان مردم این روستا محلی مازندرانی (طبری) است. کار اصلی مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است.در این روستا معادن مختلفی وجود دارد که از قدیم الایام از آن بهره برداری می شد مثل ،زغال سنگ و فلورین،. . . که بعضی ها به شوخی و به خاطر نیامدن نام این روستا در نقشه های جغرافیا وبه خاطر معدن فلـورین، به این روسـتا ایالت فلورین می گویند!

edmolavand@

📌آرا (ساری)

اراء، روستایی در چهاردانگه از شهرستان ساری در استان مازندران ایران است. این روستا که در ارتفاع قرار گرفته در نزدیکی شهر کیاسر قرار دارد. مو....

📌معرفی روستای آرا (ساری)

آراء، روستایی در چهاردانگه از شهرستان ساری در استان مازندران ایران است. این روستا که در ارتفاع قرار گرفته در نزدیکی شهر کیاسر قرار دارد.

📌موقعیت جغرافیایی

آراء روستایی است که در بلندی قرار گرفته‌است. به لحاظ جغرافیایی در عرض جغرافیایی ۱۲َ ۳۶ْ و طول‌جغرافیایی ۴۳َ ۵۳ واقع شده‌است. این روستا که در جنوب شرق استان مازندران قرار دارد در ۱۰۵ کیلومتری شهرستان ساری، ۳۵ کیلومتری شهرستان کیاسر و ۸۱ کیلومتری شهرستان دامغان واقع شده‌است. اراء با روستای فولاد محله از استان سمنان هم مرز می‌باشد که از سمت شمال به روستای ولویه، از جنوب به بخش فولاد محله در شهرستان مهدیشهر، از غرب به سفید کوه و از شرق به جاده بین شهری سمنان ساری متنهی می‌شود.

📌تقسیم بندی روستا

این روستا دارای سه بخش به نامهای: بالا محله، پایین محله و یور محله می‌باشد.

📌جمعیت

براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت روستا ۳۱۹ نفر (۱۱۶خانوار) بوده‌است. به‌طور تقریبی در حدود ۱۰۰ خانوار دیگر از اهالی این روستا نیز در شهرهای سمنان، ساری، دامغان، قم و تهران زنـدگی می‌کنند. خانواده‌های ساکن در روستا از خاندانهای قادری، ارایی، احمدی، رستمی، شفیعی، عباسی، عمادی،، محمودی، میرعمادی هستند که بسیاری از آن‌ها «سید» می‌باشند. همچنین شغل مردم روستا کشاورزی، دامداری و کارگری است.

روستای آرا در سرشماری سال ۱۳۹۵

📌آب و هوا

دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است که زمستانهایش سرد و تابستانهایش نیز نسبتاً خنک و معتدل می‌باشد.

📌پوشش گیاهی

آراء دارای دو بخش جنگلی و کوهستانی است که درختانی همانند: سپیدار، چنار، بلوط‌های وحشی، راش، کچپ، ملچ، ولیک سیاه و قرمز، تلکا، عبدو، ازگیل وحشی، زرشک می‌باشد. در شرق و جنوب روستا نیز مزرعه‌های کشاورزی و زمین‌های بایر وجود دارد. لولا، وارنک، سرع (تره)صحرایی، ارک، سر شیر صحرایی، پنبیک (شوید) صحرایی، پونه، گزنه، گلپر و کاردیکو از سبزی‌های صحرایی این روستا می‌باشند. همچنین از میان گیاهان دارویی اراء می‌توان به باریجه، گزنه وحشی، آویشن، خاکشیر، شاتره، گل گاو زبان و تخم قدومه اشاره نمود.

📌محصولات

گندم، جو، گوجه، سیب زمینی از محصولات همیشگی روستا بوده و همچنین ذرت و آفتابگردان نیز بعضاً کشت می‌شوند. درختان گردو، زردآلو، صتی، آلوچه، سیب، گلابی، انگور، آلبالو و به نیز از میوه جات روستای اراء می‌باشند.

📌جانوران

جانورانی که در منطقه این روستا زندگی می‌کنند عبارتند از: شغال، گرگ، روباه، خرگوش، آهو، گوزن، کبک، گراز، خرس، پلنگ، مار، یوز پلنگ( مول پلنک)عقرب و رتیل

📌امکانات

معدن فلورین واقع شده در اراء مهمترین وجه و شاخص آن بوده و همچنین این روستا مجهز به برق، تلفن با آنتن بی سیم، آب لوله کشی ( سهمیه بندی) می‌باشد. دبستان و مدرسه راهنمایی، خانه بهداشت، حمام عمومی، شعبه توزیع نفت، شرکت تعاونی، تکیه، دو باب حسینیه، مسجد، دو باب مغازه، آژانس مسافر بری عمومی، سرویس حمل و نقل مسافربری عمومی به شهر ساری نیز از دیگر امکانات روستا می‌باشند.

⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━═━⊰❀⊱
{{ن وَ القَلَمِ وَ ما یَسطُرون}}

🌺امام علی علیه السلام:
هیچ راهی برتر از تحقیق و حقیقت جویی نیست.

📜سلام.
آنچه فرا روی شماست بخش کوچکی از تحقیقات و پژوهش بیش از ۲۵ ساله ی من است که توانستم با جمع آوری اسناد و تحریر یافته های شفاهی، مجموعه ی پژوهشی اِدمُلّاوَند {اَشاداد ،تبارشناسی و..} را گردآوری نمایم.
#محسن_داداش_پور_باکر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#قوم_شناسی_ایل_شناسی
#تبارشناسی_تیره_شناسی
#طایفه_شناسی_نسب_شناسی
#خاندان_شناسی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
✍با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، نگارنده ادعایی بر نگارش اثری جامع ، کامل و بدون عیب و نقص ندارد و مطالب ارائه شده در این پژوهش تا زمانی دارای اعتبار خواهد بود که اسناد و مدارک جدیدی که دارای اصالت باشد، آن را نفی نکند.
#محسن_داداش_پور_باکر
📍 مرکز پایش و پژوهش‌های قرارگاه فرهنگی اِدمُلّاوَند
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
edmolavand@ ﷽
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

📌نظر کاربران:

💌قربانعلی عیسی زاده:

✍️ضمن سپاس فراوان ،

عرض شود یک طایفه گروهی از آرایی ها بنام ((خزر)) معروف هستند.

عموما این فامیلها در مناطق ما هم هستند بسیار مهربان و باهوش ولی در مواقع عصبانیت چوب به دست‌ و جنگجو شاید یک زن آن ده تا مرد را حریف بوده باشند.

کمتر به آنها اشاره شده مثل براری ها ، علیزاده و علیجان نژاد، پور محمود، آفتاب سوارها، رزاقی ها، برار زاده ها ، عزیزی ها ، عزیززاده ها، نیازی ها و... آقای دکتر بهزاد برارزاده که الآن مدیر کل آب و فاضلاب استان از این فامیلان هست.

زنهاشون [بانوان این خاندان] بسیار وفادار به شوهران و خانواده هستند.

لطفا بررسی شود.

قشلاق آنها از لب دریای مازندران تا قسمت‌های مرکزی استان گویا دریای خزر برگرفته از این طایفه هست.

ییلاقات آنها هم نزدیک ییلاقات اسبخونی هست. مثل شاشبزون ، دسر و اسبخونی

📜همایش میراث در خطر ایران/خوانش سند یافت شده در غار زِل


📜خوانش سند یافت شده در غار زِل :

✍همزمان با آغاز فصل اول کاوش باستان شناسی غار زل دلیجان آثاری از چرم نوشته ‌های دوره ساسانی که به خط پهلوی ساسانی بود، کشف شد.

#خوانش_سند
(( زن خورین از آنچه که به بن است برای جیره ماه مهر سال ۴۸، ۵ کوزه می به دادین داد. چک را فرامی مهر کرد.))

📎این سند که توسط کاوشگران متعهد کشور در غار زل استان مرکزی یافت شد مربوط به دوران به ساسانی می باشد.

📌غار تاریخی زِل در شهرستان دلیجان از جمله غارهای تاریخی استان مرکزی ایران است که توسط محمدرضا نعمتی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی در دست کاوش قرار گرفته است.

📌دستاوردهای باستان‌شناسی این غار که شامل دست نوشته‌های چرم مربوط به دوره ساسانی و به خط پهلوی ساسانی است.

📌خشت‌های خام و داده‌های سفالی تکه‌های پارچه و چرم نوشته دوره ساسانی از جمله آثار به دست آمده در این فصل کاوش غار زِل است که در دست بررسی و مطالعه بیشتری قرار دارد.

📌در این غار که نقش پناهگاه و نگهداری اشیاء با ارزش را در اوایل ورود اسلام به ایران را داشته و برخی از آثار دوره ساسانی همچون بقایای یک استخر مصنوعی و دست ساخته بشر به دست آمده که به منظور ذخیره و بهره برداری آب ایجاد شده، خشت‌های خام و داده‌های سفالی تکه‌های پارچه و چرم نوشته دوره ساسانی کشف شده است.
👇
🗓روز گذشته ۱۴۰۲/۰۹/۲۱ نشست تخصصی ((میراث در خطر ایران)) در پرتو اسناد نوشتاری و مدارک نویافته از غار هستیجان» که در محل سالن آمفی‌تئاتر موزه ملی ایران برگزار شد.
👇
📎 احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از جمله مدعوین در این نشست تخصصی بود.
👇
📎جناب آقای محسن داداش پور باکر نیز در این جلسه حضور داشتند.

📌ضمیمه:
بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از چرم‌نوشته‌ها و اسناد نوشتاری از این غار غارت شده و به خارج از ایران منتقل شده است.

یکی از اسناد نوشتاری به‌دست آمده از غار هستیجان، پوست‌نوشته نامه‌ای است خصوصی متعلق به اواخر عصر ساسانی یا آغاز عصر اسلامی، که در منطقه‌ای میان قم و کاشان نوشته شده و نشان از رواج سواد و کتابت در میان عامه مردم ایران پیش از اسلام دارد.

📝برای این نامه، چنین متنی ترجمه شده است:
مرواید، خواهر گرامی که ایزدان او را خوشبخت‌تر کنند. هر خوشبختی برای خواهرم باد. من به دست بختک، یک شیشه روغن برایت فرستادم. از تندرستی و آسایش خودت و فرخزاد برای من نامه بنویس و از (تندرستی) من و کودکانم آسوده‌خاطر باش. روغن را زود بفرست.

این توضیح داده شده که این پوست‌نوشت جزئی از بایگانی بزرگی از اسناد پهلوی است که در یک یا چند مرکز اداری در منطقه‌ای میان شهرهای امروز قم و کاشان در اواخر عصر اسلامی نوشته شده‌اند و امروزه در مجموعه‌های مختلفی از جمله در برکلی، برلین و لس‌آنجلس نگهداری می‌شوند. کهن‌ترین سند از این مجموعه یک سند حقوقی از سال دوم حکومت هرمز شاهنشاه است.

─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#قوم_شناسی_ایل_شناسی
#تبارشناسی_تیره_شناسی
#طایفه_شناسی_نسب_شناسی
#خاندان_شناسی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

📜#ایل_پرجایی

#ایل_پرجایی
#شیخ_موسی
#شیخ_یوسف
#آقا_مار

http://mohsendadashpour2021.blogfa.com

💥پرجایی ها به لحاظ جمعیتی و تنوع شعبات تباری، خاندان و تیره از جمله ایل سرشناس در منطقه ی بندپی، بابلکنار، لفور به شمار می آیند.

📌بر اساس پژوهش میدانی و علمی صورت گرفته در کتاب تاریخ مازندران باستان آقای طیار یزدان پناه لموکی و همچنین کتاب ریشه های قومی قبایل سوادکوه به قلم ابراهیم درویشی، ص ۱۰۸، این ایل [پریجا] تقریبا حدود ۹۰۰ سال پیش پس از مهاجرت از [ایران شرقی آن زمان] 💥((درّه پریجا)) افغانستان فعلی وارد ایران شده و اکنون در جنوب بابل و سوادکوه سکونت دارند .
●━━━━━──────
⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻
🎵🎶موسیقی پرجایی حال که در این ایل شهرت دارد، بر اساس تحقیق آرتور کریستنسن؛ ایران‌شناس و مستشرق معروف دانمارکی برخاسته از هندوکش است.💥 آقای طیار یزدان پناه لموکی ایل پریجا را مهاجر از ((پراجی)) افغانستان میداند.

📌هر چند ادعا میشود که برخی در این قوم، خود را منتسب به فیروزشاه؛حکمران منطقه میدانند. و عده ای نیز خود را از تبار لفوری ها از یکی از امیر زادگان قارن وًند مینامند. {اون پرِ جا تِه}

📌گروهی دیگر اما محل سکونت نخستین پریجایی ها را در قلعه ی فیروزجاه میدانند. 🔙این گمان هم چندان قوی نیست، چون قلعه ی فیروزجا، دژی نظامی و از خزانه های مستحکم حکمرانان مازندران بود نه محل اسکان یک ایل یا طایفه!!! 💥در مخالفت با این نظر آقایان یوسف الهی و شهرام قلی پور گودرزی هم نظر هستند.

📌اقلیتی از محققین محلی و انگشت شماری از پژوهشگران بومی خاستگاه این ایل را از گورستان باستانی آبادی فیروزجای ثابت فعلی بندپی بر می شمارند.

📌هر یک از تبارهای ایل پریجا به نامی شهرت دارند که هر کدام بار مفهومی ویژه ای با خود دارد.
👇
📌از ویژگی های دیگر قوم پریجا، اطلاق نام حیوانات به برخی از تبارها است.

📌بر اساس پژوهش صورت گرفته تبارهای پرجایی بدین شرح است:
👇👇
سِرخان، چِه، دِلوَن، کِرِه، خی،
گَل، کِخا، داغمه چی، گو، تولِه،
اسچای، چَمیک، عربِلّا،
چِچِم، شوکا، بور، فَتِه،
سگ، تیربندی، مثال،
شمس، چاکِتِن، پیر،
لَبون، اَش،
تیکا، چِلِخ، لَرگ،
لاغری، یاغی،
بااو، سِقو، دو، اَفتو، بادبِر،
برجوسّی، کئو، ادب، کلّه، بِلِه،
مَصّوم، اسدالله دَسِّه، زیگ، تَر،
تاشه، توشکا، آجیر،
دِمِّل، دَنگِ وِر، ریش،
غاز، مُول، تَمِسک، طلایی،
کِلاج، حاجی تبار،
شیخ، تیساپِه،
اِشکِیود، لَتران، سفیدتبار،
لَنِّه، شال، باشلِق،
عرب، گیلا،
تَک، لِر، کِردون، گِچو،
گلچوب، چِفا، گِر،
گرگانی، گوچو،
عابدی،
فیروزمندی،
محمدی و 💥برخی از تبارهای دیگر از ایل پریجا که بنابر اقتضای اخلاق از ذکر نام آنها خودداری میکنم.

📌پرجائی ها ارادت ویژه ای به جناب حاج شیخ موسی ره و مادرش#آقا_مار دارند و خود را از فرندان نخستین خادمین و نوکران آن روحانی می دانند. 💥#شیخ_موسی و #شیخ_یوسف دو برادر بودند که بخاطر اختلاف ملکی در وسطی کلا آمل وی به اتفاق مادرش به بندپی مهاجرت کرد. سپس محل زندگی شیخ موسی در منطقه ی ((لتی)) واقع شد.
🍃برخی او را شاگرد امام جعفر صادق ع میدانند ولی مدرک مستدل در این باره موجود نیست. 💥دکتر غلامرضا ملکشاهی در کتاب بابل شهربهارنارنج بدون ذکر هیچ ماخذی حاج شیخ موسی را یکی از افراد متقی زمان حکومت مرعشی معرفی میکند که گویا بر اساس این روایت باشد که او با حضرت سید صاعد حسینی مرعشی[سیدنظام الدین] پاشاامیر دیدار داشت. با این حال این نقل نیز شفاهی است.
🗓۱۴۰۲/۰۹/۲۰
📝محسن داداش پور باکر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#قوم_شناسی_ایل_شناسی
#تبارشناسی_تیره_شناسی
#طایفه_شناسی_نسب_شناسی
#خاندان_شناسی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

📌ضمیمه:

🌸سلام و عرض ادب
در مورد طوایف متعدد فیروزجایی عرض شود اینکه لیست منظور که طوایف را بالاتر از ۷۰ قوم بیان نمود تقریبا نادرست هست.
👇
چرا که:
در لیست منظور ۴ گروه قرار دارند:

🔹 گروهی که موجودیت شان جای شبهه می باشد
✍مثل: کره، کخا، گو، سگ، توله، کلاج، تیساپه، تر، تاشه، دو، آجیر، اش، تیکا، لرگ، یاغی

🔸 گروهی که خودشان زیر مجموعه طایفه ای دیگر هستند.

✍مثل: معصوم تبار، ادبی تبار، بیگلری، چفا، اژگان، اسداله تبار، کله تبار، بیله، دامن گیر، دامن سوز، تیردست، جاشی و... که همه اینها زیر مجموعه ادبون هستند
یا
✍عابدی، عابدی زاده، تیما، تویلی، گران، گرگانی عابدی، گریزاد، عابدین زاده، خیر، خید، عباسی عابدی که همه اینها عابدی فیروزجایی هستند.
یا
✍کبود تبار، برجاسی، شمس تبار، نازک تبار که خود از طایفه کهو هستند
یا اینکه فامیلی هایی مثل: گرگانی، گرتبار، دوستعلی زاده، ببربیان، ناصریان، خشک ریش، رزاقپور و ... از طایفه گرون هستند
و...

🔸 گروه سوم طوایف:
تک، چلخ، خی، بادبر، چاکتن، لاغری، کردون، گیلا، مول، گوچو، (حاجی تبار، فیروزمندی، حاجی زاده)، شال، خری، لرون، لنه، باشلق، دلون، چه، با او، توشکا، سرخان، عرب، فتح تبار، لبون، شمس، چچم، شوکا، چمیک، غاز که خود یک طایفه هستند و حتی بعضی از اینها خود زیر طایفه دارند
مثل طایفه مثال و مهرعلی تبار که زیر مجموعه لبون می باشند.

🔹 طوایفی هستند از قبیل:
اسچای، طلایی، تیربندی، اشکیود، لتران، سفیدتبار، سقو، دمل، افتو که موجودیتشان محرز هست ولی اینکه خود مستقلا موجود بوده یا زیر مجموعه طایفه دیگر باشند جای تحقیق بیشتری دارد.

🌷منتظر نظرات ارزنده مطلعین می باشیم تا با استفاده از معلومات صائب آنان مجهولات بهتر هویدا گردد.

📝محمد عابدی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

🏊رودخانه متالان | متالون روستای ادملا که ریشه در تاریخ دارد

پژوهش اِدمُلّاوَند:

🏊رودخانه متالان | متالون ادملا


📜از اسناد رودخانه متالان در سنه ۱۲۹۹ قمری
📎 البته در این سند نام متالان با ((ط)) مکتوب شد. 》مطالان
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

📜در این سند نام رودخانه متالان مشهود است.....مطالان پی ....

✍سرچشمه رودخانه ی تاریخی متالان روستای ادملا می باشد.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

رودخانه ی متالون چسبیده به کاسمان [کاسمان کلا: دهی از دهستان مشهد گنج افروز. بخش مرکزی شهرستان بابل. ۱۲ هزار گزی جنوب بابل. دشت و معتدل و مرطوب و مالاریائی و دارای ۱۸۰ تن سکنه است. آب از سجادرود (دهخدا نام رودخانه را اشتباه نوشته است چرا که نام رودخانه ی چسبیده به کاسمان، متالون بوده و سرچشمه ی آن متفاوت از سجادرود است) دارد. محصول آن برنج و پنبه و غلات و صیفی و حبوبات و شغل اهالی زراعت است. راه مالرو دارد(دهخدا، ج ۲۱: ۱۷۳).] است و اهالی به آن «متلوم» (Metalom) می گویند. در گذشته زنان کاسمانی رخت هایشان را در متالون می شستند، مردان از رودخانه شن برداشت می کردند و ماهیگیری نیز از گذشته تا حال در آن انجام می شود.

آب رودخانه نسبت به گذشته بسیار کمتر شده، در مواقع پرآب زمستان رودخانه طغیان می کند اما به خاطر پایین بودن حدود ۱۵ متری سطح آن از سطح کاسمان آسیبی به روستا نمی رساند، در فصل تابستان هم بسیار کم آب می شود.

در حاشیه روستا رودخانه مِتالون (metalon) قرار دارد که در نقطه ای کاملا به روستا می چسبد.

منشا این رودخانه در داخل نقشه توپوگرافی منطقه ، کوهستان بندپی شرقی است اما در نقشه دقیق تر و معتبرتر دیگر منشا آن را منطقه کوهستانی نِشِل (neshel) آمل نشان می دهد.

این رودخانه با در نظر گرفتن منشا بندپی شرقی با طی مسافت ۲۰ کیلومتر و عبور از ۱۰ روستا به کاسمانکلا می رسد که با محاسبه منشا نشل این مسافت بیشتر می شود و پس از طی ۵ کیلومتر در سادات محله به رودخانه کلاررود می پیوندد. از محل بند بتونی که محدوده رودخانه به روستا وارد می شود تا انتهای آن در شمال روستا که از مرز ده عبور می کند ۲ کیلومتر می شود.

متالون در زمستان پرآب می شود و در مواقع پرباران حالت طغیانی پیدا می کند (این امر در گذشته بیشتر مشاهده شده اما در سالهای اخیر بندرت اتفاق می افتد) اما به علت تفاوت ۱۵ متری سطح روستا از بستر رودخانه خطری برای مردم بوجود نمی آورد اما به زمینهایی که در بستر رودخانه قرار دارد و در سالیان اخیر اکثر این زمینها تبدیل به باغ مرکبات شده اند هراز چند گاه صدمات کمی وارد می آورد.

ماجرای استفاده این روستاها از آب رودخانه در داخل کاسمانکلا به حدود یک سده پیش برمی گردد در زمانی که فرزند مشیرالدوله قاجار به نام علی اکبرخان به بابل آمد و در روستای دونه سر زمینی برای خود مهیا کرد که اکنون با نام باغ مستوفی نگهداری می شود. این زمین مدتی بین اشخاص حقیقی و حقوقی دست به دست می گشت. وزارت علوم و تحقیقات و فناوری آخرین ارگانی است که مالک این زمین شده است. علی اکبرخان چندی در آنجا ساکن شد و با اهالی این روستا نشست و برخاست داشت و به علت زندگی در کنار آنها حق آب را برای این روستا اخذ کرد و از آن زمان تا به حال این سه روستا از روستای کاسمانکلا آب مورد نیاز خود را به اراضی خود می برند.

کشاورزان کاسمان کلا نیز تا حدودی از این آب برای زمین های زراعی شان استفاده می کنند. که مقدار استفاده نسبت به اراضی سطح کشت روستا پائین است.

در سالهای میانی دهه ۵۰ خاک شناسانی به روستا آمده و چند روزی در کنار رودخانه متالون چادر زده و به بررسی خاک منطقه پرداختند و دو نقطه از این ناحیه بتون کاری شده است که هنوز آثار آن بجا مانده است. این امر به منظور کانال کشی تمام رودخانه های مازندران به سمت گرگان و دشت بوده است اما با حادثه انقلاب اسلامی ۵۷ این طرح فراموش شد.

بستر رودخانه متالون که با نام روآر(رودبار) خوانده می شود تا اواخر دهه ۶۰ طبیعت بسیار زیبا و بکر با درختان بزرگ داشت که در این سال اهالی روستاهای دارای حق آب به بهانه بهسازی کانال آب با بولدوزر به جان درختان بلند قامت افتاده و تخریب گسترده ای صورت دادند. علاوه بر آن در سالهای اخیر نیز آن تعداد درختانی که از آن حادثه جان سالم به در بردند با نگاه تجاری قطع شده و جای آن درختان آلوچه و پس از آن درختان پرتغال کاشتند. بصورتی که در حال حاضر کل حاشیه رودخانه دارای مالک هستند و اکثریت مطلق آن به باغات مرکبات تبدیل گشت. و این امر سهمی در درآمد خانوار داشته است.

آبزیان رودخانه انواع ماهی ها، قورباقه، مار، خرچنگ و لاک پشت را شامل می شوند. مهمترین ماهی هم ماهی سفید است آبزیان بخصوص ماهیان در سالهای قبل با توجه به پرآب بودن متالون زیاد بود و ماهیان درشتی وجود داشت که از طریق تور ماهیگیری و قلّاب یا با دست صید می شد و به مصرف می رسید. گاهی برای صید آن از سم استفاده می شد یک نمونه سم از برگ درختی بدست می آمد که با جوشاندن به رودخانه می ریختند و حالت گیجی و مرگ به ماهی ها دست می داد. از برق هم مواقعی برای صید ماهی استفاده می شد در سالهای اخیر هم به علت ریختن سم و استفاده از برق برای صید ماهی و همچنین کم شدن آب رودخانه ماهیان کم و کوچکی در رودخانه یافت می شوند و گاهی برخی از اهالی بیشتر بخاطر تفریح با قلاب به ماهیگیری می پردازند.

آبتنی در رودخانه از جمله کارهایی بوده است که در سالهای دهه ۶۰ و اوائل دهه ۷۰ به شدت رونق داشت و تعداد زیادی از بچه ها، نوجوانان و جوانان و حتی برخی بزرگسالان تنی به آب می زدند. در این سالها اکثر وقت بیکاری و اوقات فراغت این افراد در روآر(رودبار) که حاشیه رودخانه است، می گذشت که با آبتنی، ماهیگیری، گردو بازی و... روزگار می گذراندند.


#رودخانه #متالون #متالان #مطالون #مطالان #زریجا #روار #نهر_سجرو #نهر_متالون #زریجاکیله #ادملا

📜موقعیت متالان | متالون در روستای ادملا:

🔷نهر متالون در ضلع شرقی روستای ادملا قرار گرفته است که از چشمه های مراتع اطاقسر و برف چالسی سرچشمه می گیرد.

📜در اسناد خطی نام این نهر #مطالان [سنه ۸۶۷ قمری ] و مطالون [ربیع الاول سال ۱۱۱۴ قمری ] آمده است.

✍اهالی روستای ادملا در گویش محلی از آن به متالان و متالون بیشتر استفاده می کند.
این نهر اما در ادملا نام دیگری بواسطه ی دو چشمه ی معدنی #زریجاچشمه به زریجاکیله نیز شهرت دارد. این دو چشمه [آب گرم و سرد] تا دهه ی ۱۳۶۰ بسیار مورد توجه اهالی و حتی مسافرین بودند، اما شوربختانه در پی هجمه ی نابخردانه ی برخی قاچاقچیان میراث فرهنگی مورد تجاوز قرار گرفتند و این موجب امحا چشمه گردیده و در تاریخ به فراموشی سپرده شدند.

🔹زریجا چشمه در پشت خانه سرای فعلی مرحوم علی اعظم محمدزاده باکر و ضلع جنوبی مرتع کرات ادملا واقع شده است.

📌نیاکان باکر جهت ارتزاق آب مصرفی کشاورزی خود، انشعابی از رودخانه ی #چادرکا، نهر #روآر را احداث کردند که این نهر در مرتع بالا کرات؛ خانه سرای فعلی مرحوم غلامعلی محمدزاده باکر به متالون متصل می شود.

📌از سوی دیگر جماعت #باکر در گذشته ی دور با احداث #نهر_سجرو در مرتع #سِه_بِن و اتصال آن به متالون در محل کرات ادملا، بر شدت و حجم میزان آب نهر متالون تاثیر نهادند. هر چند امروزه آبی از آن نهر به ادملا نمی رسد اما آثار این نهر باستانی و مهندسی شده باقی است به طوری که هنوز در مسیر #سِه_بِن تا ادملا نهر کم و بیش با آجرهای خشتی قدیمی اش نفس می کشد و از هویت خویش دفاع می کند.
اهالی ادملا بویژه کشاورزان با تعصب خاصی در احیای #نهر_سجرو تلاش دارند، اما بدلیل شرایط جغرافیایی، عدم هماهنگی، مخالفت روستاهای پیرامون، فقدان اعتبارات مالی و...امکان این امر در حال حاضر ممکن نیست.

🔷روار واژه مازنی است که به شاخه ای از رود گفته می شود که عمدتا برای استفاده در زمین کشاورزی اقدام به حفر این نهر ((روار)) می نمایند.
نیاکان تبار باکر در روستای ادملا که اطلاعات دقیقی از زمان احداث این راهکار مهندسی ((روار)) در دسترس نیست، با هوشیاری و تدبیر عالی اقدام به احداث روار نمودند.
این نهر شاخه ای از رودخانه ی ((چادرکا)) ادملا بوده که در محل ((جورسره)) ، موسوم به #سَدِّسَر انشعاب گرفته و پس از عبور از ضلع شمالی مقبره ی ((پادشاه علی مرعشی)) و عبور از ورودی محل به دو شاخه تقسیم می شود.
در ضلع شرقی ورودی ادملا به رودخانه ی ((متالون یا زریجا)) می رسد و در ضلع شمالی به زمین کشاورزی ادملا گره می خورد.
نهر روآر به واسطه ی آن که از کنار مقبره ی حضرت پادشاه علی مرعشی علیه الرحمه ادملا عبور می کند به آن ((#چهارشمین)) نیز می گویند.
در گذشته روار دارای ماهیان بومی و آب آن قابل شرب بوده است به گونه ای که تا اواخر دهه ی ۱۳۷۰ شمسی در آن حتی اهالی شنا می کردند. شوربختانه در سالهای اخیر به حریم ((نهر روار)) تجاوز شده و آب آن نیز به دلیل ورود فاضلاب انسانی و حیوانی کاملا غیربهداشتی و حتی به نظر می رسد استفاده ی آن در اراضی کشاورزی نیز شاید دارای محدودیت های بهداشتی داشته باشد.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/327
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4055
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۳۹۹/۱۲/۲۴
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

🕌مزار سادات در ادملا؛باکرمحله

🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•

🕌مزار سادات در ادملا؛باکرمحله:

✍در روستای ادملا سادات دارای جایگاه اجتماعی خاصی بوده که در خطاب به آنان از واژه هایی چون ((آقا))، ((جَدّا)) ، ((سید)) ، ((آق عمو)) و ((میر)) استفاده می شود و به ندرت از نام کوچک آنان استفاده می شود .
در مناسبت های ویژه ای چون تولد ، بیماری، نزاع، خواستگاری و عزا، حضور سادات ادملا از جایگاه مطلوب و بالایی برخوردار هستند.

قبور سادات در ادملا مورد احترام اهالی است و برخی از آنان دارای جایگاه ((امام زاده)) می باشند.

🕌امام زادگان ادملا:

۱/ مزار سید پادشاه علی اسکندر مرعشی، (شجره نامه ایشان در کتاب شجره نامه اشاداد محفوظ است).

۲/ امام زاده سید یحیی رضی (شجره نامه ایشان در کتاب شجره نامه اشاداد محفوظ است).

۳/مزار سیده نرگس مرعشی (شجره نامه ایشان در کتاب شجره نامه اشاداد محفوظ است). مرحوم رجبعلی داداش پور باکر اولین بقعه ی ایشان را احداث نمود.

۴/مزار سیده میر مریم در ادملا و کرازمین[ییلاق جماعت باکر؛ادملا] وی جده ی خاندان داداش باکر ادملا و نسب ایشان بدین شرح است: (( میر مریم و سیده زهرا بنت سیداسدالله (میرآقا) بن سیدحسن بن سیدآقاعلی بن سید لقمان بن میرآقا بن میرحسن بن سید آقابزرگ بن میرکریم بن میرجلال الدین بن سیدشریف علیهم الرحمه)).

🕌سوواشِن در ادملا:

۱/سو واشِن سیدشریف:
این سو واشِن در محل احداث سقاخانه قدیمی ادملا که اکنون جز زمین موروثی و املاک برادران غلامی باکر است، قرار داشت. امروزه بسیاری از اهالی به این امر مطلع نبوده و توجهی ندارند.

۲/سو واشِن واقع در محل کَشکای پایین ادملا که در حوالی رودخانه چادرکا و امام زاده یحیی واقع شده است. این سوواشن مورد توجه برخی از بزرگان ادملا می باشد.

۳/سو واشِن اطاقسر:
این سو واشن در مرتع اطاقسر؛حوالی آببندان جورسره ادملا واقع شده است که امروزه در محدوده ی ملک مسکونی آقای ابوذر ادبی پریجایی قرار دارد. تعدادی از اهالی به این امر واقف هستند اما تا کنون اقدامی برای احیای آن سوواشن رخ نداده است.

🕌مزار سادات ادملا:

۱/مزار حجت الاسلام سید کربلایی آقا کوچک زاده[موسوی] در قریه ادملا دارای مکتب خانه قرآنی (مِلّاخانه) بوده و شاگردان زیادی را تعلیم نمود. قبر ایشان در جوار مزار سید پادشاه علی مرعشی در محل جورسره ادملا واقع شده است. 🌿نسب ایشان بدین شرح است: ((سید کربلایی آقا بن سید گدآقا بن سیدمحسن بن سیدمحمد بن سیدعباسعلی))

۲/مزار سیده خانم بالا مرعشی:
این مزار در ضلع جنوبی قبر حضرت پادشاه علی اسنکدر مرعشی ادملا واقع شده است. وی فرزند مرحوم سید آقاجان مرعشی بودند.

۳/مزار سیده خیرون:
مزار ایشان در محل ((شهر)) جورسره قبرستان پادشاه علی ادملا واقع شده است. در ضلع جنوبی این مزار گودی (تَنشورون) وجود دارد که محل تغسیل اموات در گذشته بوده است. مزار این سیده معظمه سنتی و چند تیکه سنگ از جمله یک سنگ که دارای یه چاله ی پنج سانتی می باشد که بجهت قراردادن پی یا شمع جهت روشنایی در شبهای جمعه یا مناسبت های خاصی استفاده میشده است. این بانوی همسر جانبرار طالش و مادر زن جانعلی باکر بوده است. نسب ایشان بدین شرح است: ((سیده خیرون بنت سیدمیربزرگ بن سیدرحمان بن سید احمد بن حاج سیدطیب))

۴/مزار سیده جدّه خانم قاسم پور حسینی:
مزار ایشان در ضلع شرقی بقعه ی امامزاده سید یحیی رضی ادملا واقع شده است. نسب ایشان بدین شرح است: (( سیده جدّه خانم بنت سید قاسم بن سیدآقاعلی بن سید آقارضا بن سیدآقاحسین))

۵/مزار سیده نورخانم حسن زاده:
مزار ایشان در قبرستان امامزاده سید یحیی رضی ادملا واقع شده است.
نسب ایشان بدین شرح است: (( سیده نورخانم بنت سیدلقمان بن سیدحسن بن سیداسداله(میرآقا) بن میرحسن بن سیدآقاعلی بن سید لقمان بن میرآقا بن میرحسن بن سید آقابزرگ بن میرکریم بن میرجلال الدین بن سیدشریف))

📚منبع: کتاب خطی ادملاوند و شجره نامه اشاداد محسن داداش پور باکر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#قوم_شناسی_ایل_شناسی
#تبارشناسی_تیره_شناسی
#طایفه_شناسی_نسب_شناسی
#خاندان_شناسی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─🕌مزار سادات در ادملا؛باکرمحله