📜رحمت آباد | فرهنگ عامه | اصطلاحات و اعتقادات | ضرب المثل

┅✿💠❀﴾﷽﴿❀💠~
#مستند برگی از تاریخ رحمت آباد

این قسمت :
سند قدیمی حمام عمومی رحمت اباد

مربوط به سال: ۱۳۲۷
به نام فرج الله رضایت

طبق این سند مشخص شده که هر یک دانگ از شش دانگ حمام عمومی اهدایی از سوی بزرگان روستا بوده است
روحشون شاد
حقوق ارتفاعی ،عموم ساکنین رحمت اباد

کانال جامع رحمت آباد در راستای حفظ اسناد ومستندات تاریخی ومعرفی پیشینه تاریخی رحمت آباد با شما عزیزان ، آماده دریافت و بهره برداری از این اسناد به بهترین نحو مطلوب می باشد

🌻💫
┏━━ °•❤️🕊🍃•°━━┓
@jameerahmatabad
┗━━ °•🍃🌷🍃•°━━┛

┅✿💠❀﴾﷽﴿❀💠~
#مستند برگی از تاریخ رحمت آباد

قسمت دوم : کنکاشی بر زمان پیدایش رحمت آباد
🌼🌸🌺 .

باقسمت دوم مستند تاریخچه رحمت اباد به استناد کتاب استاد اقا سید محمدمعنوی در خدمت شما عزیزان هستیم (البته به صورت روان نویسی شده )
.استاد سید اقا محمد معنوی در طلیعه کتاب خود اینگونه می نویسند :

هو المستعان( او خدایست که از او کمک می طلبیم)
حکم یا فرمانی را که ملاحظه فرمودیدباعث ترغیب من برای نوشتن این مقاله شد (منظور ، حکمِ انتصابِ جناب نایب حسن خان رحمت آبادی به سِمت تفنگداری منطقه عربستان قدیم و منطقه کوهسار فعلی است که در قسمت اول توضیح دادیم )

زیرا به تصور من این سند و حکمِ مکتوبِ چهار سطری، که باداشتن تاریخ مشخص و امضاء و مُهرِحاکمِ مشهور و معروفِ وقت، ممهور گردیده از چندین جهت قابل تحلیل و بررسی واهمیت است.
ما، پس از مقدمه ، به بیان دو سه خاطره ، ودو سه مستندِ مرتبط با این سند می پردازیم وسعی می کنیم با بکار بردن جملات و الفاظ، بگونه ای عمل کنیم که نوشتۀ ما، ضمن رعایت دستورزبان نگارش ، برای همه مردم ،خصوصا اهل محل، قابل فهم و مطالعه باشد تا نتیجه مطلوب بدست آید / ان شاء الله .
🌺
اما مقدمه :
گاهی با خود می اندیشیدم که اگر درباره تاریخ رحمت آباد و حوادث پیش آمده در این روستا ، نوشته ای مستند و مستدل تهیه شود خالی از لطف نباشد؛

بنده هر چه تحقیق کردم نتوانستم مطمئن شوم که بنای تشکیل رحمت آباد از چه تاریخی بوده,
من از بزرگان و قدیمی های فامیل شنیده بودم نام رحمت آباد در قدیم (کهنه ویران ) بوده است.
ما اگر درست دقت کنیم متوجه خواهیم شد که نام (رحمت آباد عربستان)، بدون تردید متعلق به بعد از تسلط عرب و اسلام بر ایران است ،
چونکه واژه های عربیِ« رحمت» و «عرب» ( که با پسوند فارسی «آباد » و «ستان» ترکیب شده اند وکلمات (رحمت آباد وعربستان ) ترکیبی از زبان فارسی و عربی است

ما در بسیاری از بِلاد وشهرها به واژههای ترکیبی فارسی اصیل مثل کهن دژ ، کهن دوزه و کهنه قلعه برخورد میکنیم، که بعضا نامشان هم در کتب جغرافیائی ضبط و ثبت شده ، این کلمه های ترکیبیِ کاملا فارسی ، یا باید متعلق به قبل از ورود اعراب بر ایران باشند، یا اینکه امکان دارد در آن موقع این اماکن خالی از سکنه بوده اند ودر جغرافیای آن دوران زنده‌وپویا نبوده اند و اِلا می بایست از نظر نوع تلفظ تغییر پیدا می کردند مثل کلمه های «کهن دژ »که به «كهندج » تغییر یافت یا کلمه« کهنه دیوار» که به کلمه «كهنه حصار» تغییر ماهیٌت داده و ترکیب عربی گرفته است

به نظر می رسد در آن زمان تبدیل و تغيير اسامی اماکن ، ظاهرا برای ثبت در دفاتر اسناد، واخذ عوارضی صورت میگرفته وچون درآن مقطعِ زمان، والیان شهر ها ، عرب زبان بودند این تغییر نام از فارسی به عربی یا ترکیبی از آن دو ، شاید به خواست والیان صورت گرفته است
به هر حال احتمال اینکه پای اقتصاد در کار بوده باشد زیاد است .

بهر حال ما در کتاب های جغرافیای باقیمانده از آن زمان به جایی بنام « کهنه ویران» برخورد نکردیم یا لااقل من برخورد نداشته ام ولذا این تصور پیش می آید که قبل از استیلای عرب وجود چنین نامی باید خیلی قدمت داشته باشد ، چونکه کلمه ولفظ « ویران » نشان گر قدیمی بودن است و لفظ «کهنه» نیز همین طور بوده پس ترکیب دو لفظ پیشوند و پسوند«کهنه ویران » هر دو مفهوم نشان از قدیمی بودن را دارند ،این کلمه ها هم صفت است و هم موصوف و گویای آنند که باید خیلی قدمت را در ذهن پروراند
💫
علاوه بر این موارد نشانه هائی در نام مزارع موجود مثل (ایدر) ( وربند) (دره گل) و(دره چشمه) که به ترتیب در شمال و جنوب و شرق و غرب قریه قرار گرفته اند ویا اماکنی مثل زاغه های (کنده نوك كل) . (کنده بزرگ) و یا (حفر چاه و بریدن در سُوُرد ) و( سرسره) ، یا (سقوط دژها و سُوُردهای نوك كل و کنده بزرگ و غیره) اینها نشان از قدمت بنیادی این روستا دارد.
همچنین کلماتی مثل «گیجین»یعنی پاشنۀ در یا «جُوْن» یا همون هاون سنگی و مواردی مثل وجود عيني آثار با عظمت و بزرگی مانند «درب سنگی روی قلعه» و جای «گیجین آن و حوضچه سنگی» همه و همه، میتوانند حاکی از گذشته دور و درازی در تاریخ بنای این روستا باشد
.
ادامه دارد.......
🌺💫..

🌹روح استاد آقا سید محمدمعنوی قرین آرامش ابدی 🌹

باتشکر وتقدیر ویژه ازهمه اساتید محترم خصوصا استاد ارجمند جناب آقای علیرضا رضایت بابت ارائه این سند ماندگار

🌻💫
┏━━ °•❤️🕊🍃•°━━┓
@jameerahmatabad
┗━━ °•🍃🌷🍃•°━━┛

┅✿💠❀﴾﷽﴿❀💠~
#مستند برگی از تاریخ رحمت آباد
(به روایت مدارک )
این قسمت :
اجاره نامه مزرعه بید عرب

مربوط به سال: ۱۳۲۷


کانال جامع رحمت آباد در راستای حفظ اسناد ومستندات تاریخی ومعرفی پیشینه تاریخی رحمت آباد با شما عزیزان ، آماده دریافت و بهره برداری از این اسناد به بهترین نحو مطلوب می باشد

🌻💫
┏━━ °•❤️🕊🍃•°━━┓
@jameerahmatabad
┗━━ °•🍃🌷🍃•°━━┛

┅✿💠❀﴾﷽﴿❀💠
#مستند برگی از تاریخِ رحمت آباد
قسمت سوم
به استناد کتاب استاد معنوی
دراین قسمت به درِب سنگی کنده بزرگ، گدازه اتش فشانی و پیداشدن سکه در یکی از اماکن روستا می پردازیم

ایشان دراین بخش از کتابِ می نویسند
بنده چهار پنجم از سطحِ مملکت اعم از شهرو روستا و کوه و دشت و جلگه وكوير و تپّه ما هور، را بازدید کرده ام

دراین بازدید ها ، بناها ، قلعه هایِ قدیمی و آثار تاریخیِ زیادی از جمله پنج یا شش دربِ سنگی قدیمی دیده ام ، ولی هرگزدری به بزرگی و عظمت درِ سنگی رویِ قلعه( یا همون درب کنده بزرگ )، ندیده ام واز کسی هم نشنیده ام که جایی چنین دری دیده باشند .

تاریخِ تراشیده شدنِ دربِ سنگیِ کِندِه بزرگ ،جایی ثبت نشده ولی می توان با وسائل علمی امروزی ، این تاریخ را دقیقا بدست آورد ، شاید هم در آینده انشاء الله چنین کاری صورت گیرد. ولی موکدا توصیه میشود که ساکنینِ محل، بر حفظ و حراست از این اثر تاریخی ، توجه خاص داشته باشند .

جناب آقای گرجی،که از ساکنین قدیمی رحمت آبادن میگفتند : درخانه خود ، زیر سُبُردهای نُكُّل، مشغول کندن وبزرگ کردن طویله ها بودیم که در يك نقطه، میان خاک رس دست نخورده ای بدون کوچکترین مجرا یا ریزش قدیمی، سَرِ کلنگِ ما ، قطعه کوچکی از خاکِ رُسّ را با سه عدد سکۀ طلای گِرد و نازك، باندازه يك پشت ناخن، جلوپای ما قرارداد ،

آقای گرجی گفتند ما پس از این ماجرا ، برای رسیدن به سکه های بیشتر تلاش زیادی کردیم ، ولی هر چه کندیم نتیجه ای نگرفتیم،
نه آنروز و نه روزهای دیگر، هرگز سکه دیگری نیافتیم ، حتی خاک های کَندِه شده را نرم کرده و ذره ذره وارسی کردیم، بازهم چیزی بدست نیاوردیم .

آقای گرجی می گفتند:
روی سکه ها بجز گودیهای کوچکی که تصور میشد باید جای فشارِ شن یا ماسه در گذشته های دور بوده باشد، اثری نبود
البته روی سکه ها اثر خط بوده و خطوط بسیاری وجود داشته ولی چون دچار فرسودگی شده بودند بخوبی قابل مشاهده وتشخیص نبوده و فرضیاتِ مختلفی را دراین خصوص ، میتوان مطرح کرد .

آنچه مُسلَّم است، قدمت محل سکه ها به قدری زیاد بوده که برای فردِ با هوش و ذکاوتی نظیر آقای گرجی معلوم نشده ومشخص نیست چگونه این سکه ها بین خاکِ رُسِ دست نخورده قرار گرفته اند
💫

شنیده ام که این اَواخِر دو لوحِ دست نوشتۀ سنگی که معلوم نشده با چه خطی بوده ، از داخل قناتِ کی ریز، در موقع لایروبی بدست آمده که تحویل سپاه شده و آنها را از طریق سپاه به خوانسار منتقل کرده اند ( اگر لا اقل معلوم شود نوشته به چه خطی بوده، میتوان تاریخ آن را تا حدودی تخمین زد ولو اینکه روی آنها ذ کر نشده باشد . ( منظور نویسنده از این اواخر ، اوایل دهه شصت بوده)
حتی اگر در زمان کشف این دو لوح ، کسی توجه داشت و می توانست از آنها عکس برداری کند ، بازبهتر بود
من که با تمام علاقه ای که داشتم، علیرغم تلاش زیاد نتوانستم موفق شوم سنگها را ببینم
🌸
شاید بد نباشد بدانید که در مزرعۀ دِرِه گُل، همین حالا قطعات پراکنده ای از گدازه های آتش فشانی وجود دارد .
ما یک قطعه از همین گذازه ها را مورد آزمایش قراردادیم. زیرا قبلا تصور می کردیم که اینجا قبلا محل کوره آجرپزی یااهک پزی بوده، ولی بعد از آزمایش گفتند گدازه آتش فشانی است
که یا با پَرِشِ اولیه در زمان وقوع آتش فشان ، و یا بوسیله سیل به این محل آورده شده وبه مرور زمان بوسیله آب ، باین نحو متلاشی شده است .
بااین شواهد ، موضوع گذازه های اتش فشانیِ اطرافِ مزرعۀ دره گل ، به ما قبل از تاریخ بر می گردد .
خدا میداند محل آتش فشان کجا بوده ولی طبق شواهد، شاید محل آتشفشان، دَرّۀ ساقبَند و گُدار خاکستری (که مابین کوه بالا وکوه چاقگدار در صحرای اشن قرار دارد )باشد که بصورت عرق چینی درآمده است ( درآینده به این موضوع باز اشاره خواهیم کرد)
🌸🌸
یکبار بنده به مرحوم تیمسار فضل اللهِ ناظمیِ اشنی ، گفتم تیمسار، شنیده ام در دفاتر و اسنادِ ثبتی، نامِ مزرعۀ «چاق گُدار »بنام مزرعه «چاه کوتا» ثبت شده،
به فرض که مأمور ، موقع ثبت ، حواسش به نام اصلی آن مزرعه نبوده و اشتباه کرده باشد، ولی، این تغییرِ نام بعد ها ممکن است برای اهل تحقیق کار را دشوار تر سازد پس بهتره اصلاحَش کنند
بعلاوه واژه «چاق » در نام کوهِ «چاق گدار» ، با نگاه کردن به « گدارِ» قابل فهم است چونکه «چاق گدار »، نسبت به گدار های دیگه چاق تر یا بزرگتراست،

آن مرحوم که خود یکی از رجالِ خود ساخته بود، فورا بعمق قضایا ، پی برد و گفت: سلیقه خوبی نبوده و شاید بتوان واژه را اصلاح کرد (درآینده به این موضوع اشاره ای خواهیم داشت.)
ادامه دارد...
🌺💫..
🌹با تشکر از اقای علیرضا رضایت بابت ارائه این سند ماندگار ،
شادی روح همه بزرگان خصوصا استاد آقا معنوی صلوات
🌸💫
┏━━ °•❤️🌼🍃•°━━┓
@jameerahmatabad
┗━━ °•🍃🌹🍃•°━━┛

،#بخچه_فرهنگی (قسمت ۶۵)
(اصلش بُقچَه است ولی درگویش رحمت آباد میگن بُخچَه، مثل پَشِه که میگن پٕخچَه )

🌱گلچینی از گویش ها وآداب ورسوم رحمت آباد🌿
👈 ضرب المثل و اصطلاحات عامیانه
بَر کی لِقَه به گور بزنم ( برای کی لگد به گور بزنم)
موارد استفاده:
یه اصلاحه کنایه از این که برا کی خودمو مدیون کنم که اون دنیا بخوام جواب پس بدم

🌼🌱🪴
👈 لغت نامه روستا
سِرما خُشکَه = سرمای شدید در زمستان بدون بارش برف وباران
حَلُوَ = بارش برف وبارون باهم /برف آبَکی
برف لُمِّه لُمّه = برف با دانه های درشت
بادِِّمه= کولاک /وزش شدید باد سردکه همزمان برف رو جابجا کنه
پَرُ پوش = بارش برفی که کم باشه و مدام قطع بشه
یه تَه پاکِلاغی برف اومد= یه کم برف اومد حدود یک سانت( که فقط کلاغ روش راه بره جای پاش بمونه)
یَه گِزگی برف اومد= یه ذره خیلی کمی برف اومد، اینقد که لایه نازک کمتر از یک سانت رو زمین سفید بشه
امسال وِشَند نیومد= امسال بارندگی کم بود
یه اُوْ کوری نداشت بخوره = آه در بساط نداشت
اُوْ کور= آب تنها( کنایه از نداشتن یه لقمه نان برا خوردن)
تُنگُل تِلِّش بَلی با ما طِرفی = دست بِهِش بزنی با من طرفی

اگه جایی شو اشتباه گفتم خوشحال میشیم درستشو بگید تا اصلاح کنیم
🌸
آشنایی بااماکن رحمت آباد
این قسمت : حمومِ تو‌دی
«بخش دوم»
در مورد تاریخچه حمام رحمت آباد سری قبل یه توضیحاتی دادیم که گویا ناقص بود تعدادی از عزیزان نظراتی مبنی بر قدمت بیش از سیصد ساله تاریخچه حمام تودی دادند که با بررسی صورت گرفته ، گویا نظر دوستان به واقعیت نزدیک تر بود لذا بررسی دقیق تاریخچه رو در آینده نزدیک ، مجددا تقدیم حضورتون می کنیم
واما ادامه موضوع:

وضعیت فعلی حموم ها
👈حموم مردونه که به موازات امام زاده ها واقع شده بود، پس از سیل متروکه شدو در دهه هفتاد توسط مرحوم‌مهندس آریانا به صورت اساسی تعمیر شد، ولی بدلایلی نظیر مجهز شدن منازل اهالی به آب لوله کشی و ساخت حمام در منازل و مهاجرت جوانان به شهرها وکاهش شدید جمعیت در سطح روستا، از دهه هفتاد به بعد ، همون حموم سنتیِ اصلی کفاف اهالی رو میداد ، بخاطر همین به همتِ مرحوم مهندس آریانا، حموم پس از باز سازی به دوشکل تغییر کار بری داده شد :

الف_ سالن رخت کن حمام به محلی برای تجمع وگردهمایی سالمندان تبدیل شد ،و در روز افتتاحیه این سالن ، یه جشن مختصری هم به همت ایشان وحضور اهالی محترم خصوصا سالمندان در این سالن گرفته شد که خدارو شکر فیلم هاش موجوده

ب_ سالن شستشوی حمام کاملا تغییر کاربری دادو با تعمیرات اساسی ،به کتابخانه امام هادی رحمت ابادتبدیل شد این کتابخانه اولین ومجهز ترین کتابخانه روستایی کشوره وشصت هزار جلد کتاب داره ضمن اینکه زیر نظر نهاد کتابخانه های کشوره که به طور مفصل درهمین کانال به معرفی اون پرداخته شد
🌸
انعکاس تبدیل حمام به کتابخونه در رسانه های عمومی

به نقل از عصر ایران:
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان خوانسار از تبديل نخستين حمام روستايي كشور در رحمت آباد خوانسار به يك كتابخانه عمومي خبر داد. وی در گفتگو با فارس افزود: اين كتابخانه به همت و ابتكار اهالي روستاي رحمت‌آباد در تاريخ هشت مرداد امسال(۱۳۸۷) و با حضور مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان و مدير كتابخانه‌هاي عمومي استان و هئيت همراه، شورا و اهالي روستا گشايش يافت.
وي اظهار داشت: كتابخانه عمومي روستاي رحمت‌آباد با زيربناي 80 مترمربع و هزينه‌اي بالغ بر 900 ميليون ريال افتتاح شده كه با بيش از يك هزار جلد كتاب كار خود را آغاز كرده و به روستاهاي همجوار نيزخدمات‌رساني مي‌كند.
🌸🌹
👈 حمام اصلی:
پس از سیل به همت اهالی وخیِرین ، در کمترین زمان ممکن حمام بازسازی وراه اندازی شد و خدا رو شکر چند سالیه که به همت بعضی از خیٌرین خصوصا جناب آقای علی آقای حسومی و حاج آقا مصطفی حسومی به شکل کاملا زیبایی بازسازی شد و درحال حاضر قابل استفاده است
🌸❤️
نحوه انتخاب حمامی
هرسال یک یا بعضا دونفرحمامیِ آقابرای حمام مردانه و یک یا دونفر خانم برای حمام زنانه انتخاب میکردن ، حمامی های زن ومرد معمولا از یک خانواده انتخاب میشدن مثلا آقای خونه مسئول حموم مردونه وهمسرش مسئول حمام زنانه بود
متقاضیان یا دواطلبانه ویا با اصرار و دعوت هیأت امنا انتخاب می شدند تعیین دست مزد نیز به عهده هیأت امنا وبا توافق حمامی بود

قدیم ترها ، که وجه نقد در دسترس اهالی نبود یا کمتر بود ، بعضا بجای پول نقد، یک یا دو قرص نان محلی یا مقداری گندم یا آرد به حمامی ، می دادن
حمامی شغلی بسیار حساس ، مهم و پر استرسی بود که ان شاالله در آینده به اون می پردازیم
💫
ادامه دارد ......
⛺️🏡
ازهمه عزیزانی که مارو یاری می کنن وشما که مطالب مارو دنبال میکنید سپاسگذاریم ،
خوشحال میشیم ایرادای ما رو بگید
🌸
┏━━ °•🍃🌹🌻🪴🍃•°━━┓
@jameerahmatabad
┗━━ °•🍃🪴🌻🌹🍃 •°━━

┅✿💠❀﴾﷽﴿❀💠
#مستند برگی از تاریخِ رحمت آباد
قسمت چهارم
به استناد کتاب استاد معنوی
این قسمت = وضعیت آب وهوایی و پوشش گیاهی
🌸
استاد در ادامه بررسی تاریخچه رحمت اباد چنین عنوان می دارند:

اینک ، واجب دیدم برای بررسی بیشترتاریخچه ، سئوالی طرح کنم تا با پاسخ به آن ، قضایا رو با دقت بیشتری بررسی کنیم ،لذا سوال را چنین طرح میکنیم:

مگر در رحمت آباد چه تافته جدا بافته ای وجود دارد که در بِلاد عربستانِ گلپایگان وعربستانِ اصفهان ، فقط برای رحمت آباد تَصوُرِ پیشینه ای چنین زیاد و سابقه ای پس دور و دراز انتظار می رود؟؟؟؟
×
قبل از اینکه به ترجمه کتاب بپردازیم بهتره بدونید ، در استان اصفهان دوتا دهستان عربستان بود, یکی همین عربستان خودمون با مرکزیت رحمت اباد(شامل روستاهای دُر ،شورچه ، مهراباد ،خُم پیچ، تیکن ، تجره وحاج بُلاغ ) که زیر مجموعه گلپایگان بود ودیگریعربستان سفلی که زیر مجموعه نجف اباد بود ( شامل روستاهای اشن ، دماب گلدره و...)
بگذریم؛
درپاسخ به سوال بالا وسوالاتی نظیر آن ، مبنی بر اهمیت رحمت اباد ورفع هر گونه اشکال در چنین زمینه هایی، لازمه از نظر علمی به عواملِ طبیعیِ موجود در منطقه وبالأخص موجود در رحمت آباد اجمالاْ اشاره ای کوتاه داشته باشیم .

بنابراین یاد آور میشویم :
الف ـ از لحاظ قرار گرفتن در وضعیت جغرافیائی، شرایط رحمت اباد متناسب با ارتفاع ۲۶۰۰ متر از سطح دریا است
(و مواردی مثل میانگین ارتفاع روستا ، میزان وزش بادهای فصلی ، درجه حرارت در فصول مختلف ،میزان بخارِ آب ، و همچنین فشار اتمسفر هوا این فرضیه را ثابت میکند )،

ما اگر با هواپیمایی از بالا، منطقه را زیر نظر بگیریم، متوجه میشویم که کوه رحمت آباد وارتفاعات ، چون عرق چینی گِردا گِرد رحمت آباد نمودار است (البته امروزه با نرم افزار های مختلف هم میشه اینو چک کرد)
مثلا دَره نسا بلند، از شمال به سرچشمه حوزه آبریز کویر حوض سلطان (یا همون دریاچه نمک قم ) ، از شرق و جنوب به سرچشمه حوزه آبریز کویر گاوخونیِ اصفهان و از غرب و جنوب غربی به سرچشمه حوزه آبریز کارون وخليج فارس وشط العرب .. می رسد

ب ـ شاید همین ارتفاع ۲٦٠٠ متری از سطح دریاست که ، امکان پرورش بهترین و لطیف ترین میوه های سرد سیری را در این منطقه، در اختیار ما میگذارد و مادراین منطقه شاهد انواع انگورهایی هستیم که باب طبع مردم هر منطقه ایست
مردمی که علاقمند به مصرف بهترین انگور ند، کیفیت انگور این منطقه را به خوبی تشخیص میدهند

ج ـ اغلب گیاهان دارویی و گلها و ریاحین ، در کوه و دشت رحمت اباد مشاهده گردیده است و یکی دو بوته از گیاهی بنام علف زخم، بالای روستا ، در طرفِ غربِ رودخانۀ اصلی که از وسط ده میگذره ، وجود داره که بسیار کمیابه ، این گیاه در کُتُب معتبر گیاه شناسیِ اساتیدی چون دکتر علی زرگری ، و دکتر صادق مبین ، دکتر حسین گل گلاب و دکتر حبیب الله ثابتی که از بزرگان گیاه شناسی ایران وجهانند تاکنون ثبت نشده است، شاید در نقطه دیگر دنیا، چنین گیاهی نباشد یا اینکه اگر هست تاکنون بدست گیاه شناسان نرسیده است
لازم به توضیحه که این اساتیدمحترم ، مشخصات و خواص تمام گیاهان دارویی رو در چندین جلد کتاب ثبت وضبط نموده اند وکتابهای این اساتید در دانشگاه های معتبر تدریس می شود
د ـ بین تمامِ جلگه (استان اصفهان )، دهستان های عربستانِ گلپایگان واصفهان، بداشتن بهترین آب و هوا معروف بوده و حقا هم این چنین است
( البته منظور از آب ، آب چاهی نیست که فعلا به مصرف خوراك مردمَش میرسد. بلکه شرایط آب وهوایی منطقه است هم آب وهم هوا )
من عقیده دارم که جزای ناشکری و ناسپاسی این است که گاهی وقت ها خدا نعمت های بهتر و برتر را برای اشخاص تنزل میدهد و مردم از آن محروم می شوند

بگفته مُلای رومی ( سبطیان زان آب صافی میخورند.
پیش قبطی خون شد آب از چشم بند ) داستان شیرینی دارد در مثنوی .
یعنی افرادِ سبطی از رودِ نیل ، آبِ زلال می نوشند . امّا همین آب بر اثرِ معجزه موسی برای قبطیان خون می شود )
بگذریم ؛
از آنجایی که هر چیزِ خوبی ، همیشه کمیاب و به آفات نزدیک است. رحمت آباد هم علاوه بر آفاتِ قابل مبارزه ، با آفات غیر قابل مبارزه مثل سیل ، سرما - تگرگ و خشک سالی دچار است)
اما اگر آبی باشد و آفتی نباشد. گوئی رحمت آباد بهشت برین است و شاعری چنین گفته است. اگرچه با کمی اختلاف برای مکان های دیگری هم این شعر را نقل کرده اند :
بهشتِ صفحۀ ما ، خود ،به رحمت آباد است. نِشیمنی ست که گویا مقامِ فرهاد است .
صدای نغمه داود میرسد در گوش
یقین که قبر شریفش برحمت آباد است.

ادامه دارد.....
🌺💫..
🌹با تشکر از اقای علیرضا رضایت بابت ارائه این سند ماندگار ،
شادی روح استاد آقا معنوی صلوات

🌻💫
┏━━ °•🍃❤️🍃•°━━┓
@jameerahmatabad
┗━━ °•🍃🌹🍃•°━━┛💙

⚠️چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از نگارنده و منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
⚠️تمامی آثار [فیلم و نمایه و اسناد و نوشتار] منتشر شده در این صفحه تحت حمایت #نگارخانه_ادملا و یا #پژوهش_اِدمُلّاوَند | زیر مجموعه ی آوات قلمܐܡܝܕ صرفا فقط دارای #ارزش_پژوهشی هستند و ارزش قانونی دیگری ندارند.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .

─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─