🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand
welcome. good day,welcome in the name of the allah.avat qalam mohsendadashpour mzm22mzkm13991014
محسن داداش پور mohsendadashpour
به صفحه شخصی محسن داداش پور آوات قلم خوش آمدید
بسم الله الرحمن الرحیم
یا خالق کل شی
مقاله
((((خاندان داداش پور باکر جلد اول ))))
به قلم : محسن داداش پور باکر
مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
﷽
🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand
📲اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی





محسن داداش پور باکر
پژوهشگر، شاعر و نویسنده، مجری
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━═━⊰❀⊱
ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
✍در گذشته بدلایل متعدد از جمله عدم پژوهش و تحقیق پیرامون مسائل مربوط به شجره نامه ی ایل، طوایف و تیره ها به سبب پراکندگی ، تغییر سبک زندگی و شیوع بی سوادی در بین تعداد قابل توجهی از خاندان ها، شجره نامه نویسی و علم انساب دیده و مکتوب نشد.
📎حتی بعدها کم رنگ شدن حس طایفه گری و هم تباری، مع الاسف در پاره ای موارد فراموش کردن اصل ، ریشه، خاستگاه و بی معرفتی نسبت به اجداد و نیای مشترک ، بی مهری و تضعیف رابطه های نسبی و سببی در مقابل پر رنگ شدن رابطه های اقتصادی و منافع شخصی موجب شد که #شجره_نامه_نویسی، #تبار_شناسی مهم جلوه داده نشود.
📎با توجه به دلایل عنوان شده، در راستای اتکال به یافته های شفاهی و یا استناد به شجره نامه های موجود؛ پژوهشگر احتیاج به صرف هزینه زیاد ،وقت کافی و عناصر تحقیقاتی فعال و علاقمند دارد.
📎محتوای پژوهش اِدمُلّاوَند در باب هویت ،فرهنگ و تاریخ اقوام، ایل، تبار، تیره، خاندان مختلف، مجموعه ای است از حوادث زندگانی مردان و زنان بزرگ ؛ زمام امور حیات اجتماعی جوامع مختلف که در طول تاریخ و در میان تمام ایلات، نژادها و طوایف گوناگون به دست مردانی برجسته بوده است که به نیروی استعداد ، قریحه ،اراده و فکرخویش بر دیگران برتری یافته اند و هرگاه تاریخ زندگانی اینگونه رجال را از تاریخ بشر برداریم ، دیگر چیزی که قابل مطالعه ، دقت و پیروی باشد در آن باقی نخواهد ماند.
📎 شایسته است گفتار ، کردار و رفتار این انسان های بزرگ را قابل احترام ، مطالعه، پژوهش و تحقیق بدانیم، باید اذعان کرد و پذیرفت مردان و زنانی که عزت و احترام کسب کردند و در میان جامعه عزیز و موثر واقع شدند در حقیقت قیمت زحمت و مشقت های فراوانی بود که در طول عمر خود کشیدند تا به این مرحله از بلوغ فکری و شخصیت اجتماعی رسیده اند.
📎می توان گفت یکی از مشکلات بزرگ نسل اخیر جامعه، بحران هویت و عدم مطالعه کافی در تاریخ به دلیل نداشتن برنامه و الگوی مناسب شخصیت اجتماعی است .
📎 از جمله اصول مهم در امر پژوهش در #تبارشناسی داشتن روحیه ی جهادی و اتکال به قوه ی صبر و عشق است. چنانچه محقق با عشق و توکل بر ذات اقدس الله، پای در تحقیق میدانی، مصاحبه با اشخاص حقیقی و حقوقی و جمع آوری اسناد نماید، به زودی یک #مجموعه_دار مرجع خواهد شد. این یعنی بازسازی تاریخ و نگاهداشت موثر تاریخ که لازم و واجب است.
📎احمد کسروی می گوید:
بدبخت ملتی که تاریخ خود را نداند، تیره بخت تر از آن ملتی که علاقمند به دانستن تاریخ خود نباشد، شوربختر از همه ملتی است که تاریخ خود را به ریشخند بگیرد و به راستی ملتی که تاریخ خود را نداند محکوم به تکرار آن خواهدبود.
📎قطعا انجام این مهم؛ کمک به تاریخ و احیای سنت های پسندیده [...شجره نامه نویسی] می باشد که البته برای افراد ی که پژوهش گران نو پا و محققین محلی چون به مستدات مکتوب دسترسی نداشته و در این حوزه فعالیت و تجربه ای نداشتند کمی سخت ، و شاید از حوصله و علاقمندی آنها به دور باشد.
🇮🇷امید قطعی دارم که پژوهش اِدمُلّاوَند با حضور و همکاری جمعی مردان و زنان دانا، دلسوز، انقلابی و متعهد و متخص، چراغ راه پژوهش گران و علاقمندان به بازخوانی اسناد و شجره نامه نویسی مازندران خواهد بود.
📎نگارنده که از یک سو عضوی از جامعه روستایی و از سویی دیگر عضوی از ایل خردمند باکر در ایران اسلامی است ،با لحاظ این دو شاخص امیدوار است این اثر؛ پژوهش اِدمُلّاوَند را جهت آگاهی و تجدید آرمان های قوم انگاری ، قبیله ای، تبارشناسی، تیره شناسی، بازخوانی اسناد، جنع آوری کتب و اسناد منتشر نشده و همچنین احیای هویت و اصالت ریشه و نیای مشترک، در اختیار علاقمندان، محققین، پژوهشگران، دانش پژوهان قرار دهد اگر چه این اثر از کاستی هایی برخوردار است ولی قطعاً گامی کوچک است در جهت نیل به اهدافی بزرگ ان شاالله.
📎اینجانب محسن داداش پور باکر بر خود لازم می دانم از گرد آورنده گان، محققین، نویسندگان و پژوهش گران حقیقی و حقوقی که همواره با این حقیر همراه بوده و بابت زحماتی که متحمل شدند تشکر و قدردانی نمایم.
📎از صمیم قلب از دوستان ، آشنایان ، هم تباران و هم کیشان ،منتقدان ، صاحب نظران ، محققان و علاقمندان جهت تکمیل و اصلاح پژوهش اِدمُلّاوَند دعوت بعمل می آید با اظهار نظر و ارسال مطالب ارزشمندتان، ما را در تکمیل این اثر یاری فرمایند.
۱۴۰۱/۰۷/۲۴
✍محسن داداش پور باکر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽
ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ
📝شجره نامه چیست؟
شجرهنامه (تبارنامه یا نسبنامه)، به فهرست نمودار یا جدولی گفته میشود که در قالبی منظم، اصل و نسب افراد را به تصویر میکشد. شجره نامه که انگلیسیزبانها به آن Family tree (درخت خانواده یا درخت خانوادگی) میگویند، در لغتنامه دهخدا اینطور توصیف شده است: «فهرست نامهای پدران و نیاکان کسی، بهصورت درختی که نیای اولی اصل و فرزندان بهترتیب شاخهای آن باشند.»
اینکه چرا برای اشاره به این فهرست از واژه شجره یا همان درخت استفاده شده، شاید از آثار هنری دوران قرون وسطی سرچشمه گرفته باشد. در یکی از نقاشیهای آن زمان با عنوان «درخت جسی» (Tree of Jesse) اجداد عیسی مسیح در کنار شاخههای یک درخت به تصویر کشیده شده بودند.
شجرهنامه ها ابزارهایی قدرتمند برای کشف تاریخچه خانوادگی و اجدادمان هستند. آیا تا به حال به دنبال ریشههای خانوادگی خود بودهاید؟
🌿درخت اجداد (Ancestor Tree)
این شجره نامه، اجداد فرد را مشخص میکند. درخت اجداد را میتوان به شکلهای مختلفی رسم کرد؛ مانند:
نمودار استاندارد: نموداری با ظاهری جمع و جور که در آن، نام فرد در سمت چپ و اسامی اجداد را بهترتیب جدید به قدیم در سمت راست قرار میگیرد.
نمودار بادبزنی (Fan chart): در اینجا، نام فرد موردنظر در مرکز یک دایره، درواقع قطاعی از دایره بهشکل بادبزن، قرار میگیرد و نام اجداد از آن در جهات مختلف منشعب میشود. انواع نیمدایره و ربعدایره این نمودار هم وجود دارند.
نمودار عمودی: در این نوع، اسامی اجداد فرد در راستای عمودی چیده میشوند.
📌شجرهنامه ژنتیکی چیست؟ چه تفاوتی دارد؟
آزمایش نیاکان با تحلیل DNA، اطلاعات دقیقی درباره پیشینه نژادی و تاریخچه خانوادگی فراهم کرده و به تکمیل شجرهنامهها کمک میکند. شجرهنامه ژنتیکی یا ژنوگرام، شامل تاریخچه ژنتیکی و پزشکی افراد است و به پزشکان و متخصصان برای شناسایی الگوهای ارثی کمک میکند. این شجرهنامهها که براساس تبارشناسی ژنتیکی نوشته میشوند، در قرن ۲۱ بین مورخان خانوادگی رایج شده و در سیستم بهداشت و درمان، گروههای آماتور و پروژههای تحقیقاتی کاربرد دارند.
اگر به دنبال کشف ریشههای نژادی و ترکیب ملیتی خود هستید، انجام این آزمایش میتواند تجربهای جذاب و مفید باشد. یکی از خدمات ژنتیکی که مای اسمارت ژن ارائه می دهد، شجره نامه ژنتیکی است؛ ...
شجره نامه با شمارهگذاری آلمانی (Ahnentafel Numbering)
در این سیستم که در نمودارها و گزارشهای وراثت استفاده میشود، به خود فرد مورد نظر و هرکدام از اجداد او، یک عدد اختصاص میدهند؛ به طوری که برای رسیدن به پدر باید عدد را دوبرابر کنیم و برای رسیدن به مادر هم عدد یک را به عدد پدر اضافه کنیم. Ahnentafel در زبان آلمانی به معنای «جدول اجداد» است.
📜کاربرد شجره نامه چیست؟
#شجره_نامه نسبت افراد با یکدیگر را به ما نشان میدهد و سادهترین ابزار برای اطلاع از روابط خویشاوندان نَسَبی و سَبَبی است. همچنین تبارنامه، درصورتیکه دارای جزئیات کافی باشد، در پزشکی و روانپزشکی کاربرد دارد و فرد میتواند به کمک آن از بیماریهای ارثی احتمالی خود باخبر شود.
این ابزار همچنین در مطالعات تاریخی، ازجمله شناخت بهتر رویدادهای مهم و بررسی دورانهای حکمرانی حکومتها، به کار میآید.
یکی از کاربردهای دیگر نسبنامه، جداسازی افرادی بوده که نام یکسانی با یکدیگر داشتهاند؛ یعنی در زمانی که هنوز بهکارگیری نام خانوادگی برای تفکیک کردن افراد جامعه از یکدیگر آغاز نشده بود. مشابه این روش را در میان عربها شاهد هستیم که برای تفکیک کردن افراد همنام، از نام پدر آنها استفاده میکنند یا آنکه پدر یا مادر را به اسم فرزند او صدا میزنند.
✍با سپاس فراوان محسن داداش پور باکر
💾شناسه ۱۴۰۴۰۵۱۳۰۷۳۱
https://eitaa.com/edmolavand/21281
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
با اهتمام جدی:
دبیر محترم عباس علی حاجی آقایی
نقل و قول از مردان بزرگ و به یادماندنی مرحومان:
رجب داداش پور و آقا محمد علیجان زاده و نورعلی خورشیدی
و حسین آقا باکر و خانداش تیرناز و آخوند کامیابی
و رستم ادبی و حاجی خان وحاجی گل حاجی زاده
و پنجعلی رضایی و اعظم محمدزاده و جانی سلطان
و احمدعلی حسین پور و تقی غلامعلی زاده
و قهرمان کامیابی و ابوطالب تقی نیاء و قنبر گل علی زاده و....
با تشکر از پیگیری عموزاده های عزیزم:جهت دسترسی به همه مطالب به مقاله جامع خاندان داداش پورجلد سوم مراجعه کنید.
عمو سلیمان و علی اکبر و حمزه و صفر
و علی میرزا و سرهنگ زرقام و محمد
و سرهنگ گرجی و دکتر مهران و دبیرکامران
و مهر علی و علی محمد و رجبعلی داداش پور.
و قدردانی از همراهی عموزاده های عزیزم:
حاج جمشید و محمد و پرویز و رشیدحسین پور
و اصغر اصغری و علی و محمد گل آقاپور
و همدلی بی وقفه ی عمو های خوبم:
خانعلی و جانعلی و سرهنگ آقاعلی
و پدرم حاج بخشعلی داداش پور
و راهنمایی قابل تقدیر همه ی عزیزان از جمله:
موذن حاج شجاع محمدزاده
و مداحان اهل بیت رضا طهماسب نژاد و سیف اله همایونی
و نورمحمد ابوالقاسمی و حسین علی خورشیدی
و حجت الاسلام سید ماندگار موسوی و جلیل کامیابی
و هاشم و علی مراد علیجان زاده و صمد حاجی آقا زاده
و مهندس محمد حاجی زاده و سید تیمور حسن زاده
و محمدرضا طالش و سایر عزیزان.....
و همچنین سپاس از همکاری:
اداره ثبت احوال و اسناد بابل و بندپی
و کتابخانه مدرسه خاتم الانبیاء
و منابع طبیعی ساری،بابل و آمل،
اوقاف بابل و بندپی،
و حجت الاسلام نصراله حسنی از مقریکلاه
و کتابخانه مسجد جامع آمل و.......
و در نهایت تشکر فراوان:جهت دسترسی به همه مطالب به مقاله جامع خاندان داداش پورجلد سوم مراجعه کنید.
از اهالی ولایی و انقلابی روستای ادملا
که در این تحقیق از گذسته تا کنون ما را یاری کردند.
.jpg)
مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
این تحقیقات ادامه داشته و در آینده تکمیل خواهد شد .
لطفا با صبر و دقت مطالعه کنید
( ابتدا فرزندان داداش به ترتیب سنی )
****برادران: جان علی،آقاجان،میرزاجان،اله وردی****
****خواهران: عمه خانم،ننه خانم،جان جان خانم****
📜شجره نام:
علیشاه باکر _ رخش سوار قلیخان باکر _ جان قلی داداش خان باکر - میرزاآقاخان باکر - میرعلی خان باکر - فرج خان باکر - جان برار خان باکر - خانداش خان باکر - نامدار خان باکر - آخوندشاه بابابیک باکر - حاجی آقالر معروف به حاجی لو - اخوند ملاآقبابیک باکر - جانی سلطان بیک باکر - آقبا بیک باکر _ الهوردی بیک باکر - فرج الله بیک باکر - الله وردی بیک باکر - کربلایی داداش باکر.
لطفا با صبر و دقت مطالعه کنید
دیدگاه تان را ارسال کنید
در صورت تمایل و مشارکت در این تحقیق از طریق ارسال نظر در پایان این صفحه
برایمان بنویسید کدام متن را بیشتر از بقیه دوست داشتید. و یا چه نقد و پیشنهادی دارید.
ارادتمند محسن داداش پور
مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
محسن داداش پور mohsendadashpour
مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
*واژه ((پور )) در لغتنامه دهخدا
پور. (اِ) در اوستا و پارسی باستان پوثره و در سانسکریت پوتره و در پهلوی پوس و پسر و پوهر و پور.
(یشتها تألیف پورداود ج 2 ص 62). پسر. مقابل دختر. ابن . پوره . پُس . فرزند نرینه :
نه چون پور میر خراسان که او عطا را نشسته بود کردگار.
رودکی .
سوی میسره گرد بستور بود زریر سپهدار را پور بود.
دقیقی (از شاهنامه ).
بیامد همانگاه بستور شیرنبرده کیان زاده پور زریر.
دقیقی (از شاهنامه ).
پدر زنده و پور جویای گاه از این خام تر نیز کاری مخواه .
فردوسی .
*بنابراین علی رضا داداش پور یعنی علی رضا فرزند داداش است.
گرچه صحیح آن است که بگوئیم علی رضا پور داداش!
محسن داداش پور mohsendadashpour
مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
*حالت کلی شجره نسل داداش پور از پدر به فرزند:
میرآقا-میرعلی-فرج اول-جانبرار-خان داش-نامدار-آقاجان-آقالرمعروف به حاجی لو-آقبابیک-اله وردی اول- آقبا-فرج دوم-اله وردی دوم-داداش
محسن داداش پور mohsendadashpour
مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
*فرزندان داداش داداش پور فرزند اله وردی دوم :
تولد:
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
فرزندان کربلایی داداش باکر:
هفت فرزند که چهار پسر و سه دختر داشتند.
به ترتیب سنی عبارتند از:
جان علی،آقاجان،میرزاجان،اله وردی،عمه خانم،ننه خانم،جان جان خانم(گل خانم)
*نوادگان داداش داداش پور:
1-فرزندان جان علی داداش پور ابن داداش :
تولد:
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
همسرش ربابه طالش بوده است.
خانم باجی -داداش علی -شاه باجی - رجب -لیلا- جان علی-نوروزعلی- آقبا
2-فرزندان آقاجان داداش پور معروف به عموقشنگ ابن داداش :
تولد:مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
با این که پنج بار ازدواج نمود (از جمله خانم کوچیک و مشهدی ننه گنجکلاهی) اما صاحب اولاد نشد.
علت ازدواج متعدد: فقدان فرزتد.
3-فرزندان میرزا جان داداش پورابن داداش:
تولد:
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
همسرش کلثوم اکبری (غلامی و بعدا داداش زاده شد) بوده است:
عروس خانم- خان آقا- ملوت- دولت- مشهدی ننه- سلیمان - حمزه و گوهر معروف به بگوم دو قلو هستند.
4-فرزندان اله وردی داداش پورابن داداش:
تولد:مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
همسرش سوسو حسین پور بوده است.
ناز خانم- نامدار-تاج خانم- ملوس-صفر
5-فرزندان عمه خانم داداش پورابن داداش:
تولد:
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
ایشان دو بار شوهر کرد.
الف) شوهر اول غلام رضا رضایی باکر :
فرزندان: حسین جان و صدیقه و صفیه و آمنه رضایی باکر
ب) شوهر دوم سیدلقمان حسن زاده:
فرزندان: سیده نورخانم و سید حسین و سیده ایران خانم حسن زاده
6-فرزندان ننه خانم داداش پورابن داداش:
تولد:مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
شوهرش شکراله محمدی گنجکلاهی بوده است.
تنها فرزندش نامدار بوده است.
7-فرزندان جان جان (گل خانم) داداش پورابن داداش :
تولد:
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
شوهرش سید آقا آقازداه گنجکلاهی بوده است.
تنها فرزندش سید ابراهیم می باشد.
محسن داداش پور mohsendadashpour
مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
*فرزندان اله وردی داداش پور دوم فرزند فرج دوم :
تولد:
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
فرزندان اله وردی داداش پور دوم:
دو پسر و دو دختر
خورشید،داداش،گرجی،بمانی
*نوادگان اله وردی داداش پور:
1-فرزندان خورشید داداش پور ابن اله وردی:
تولد:
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
شوهرش حاجی آقا حاجی آقایی در پاشاامیر بوده است.
نام پدر شوهر خورشید حاجی با بوده است.
فرزندان خورشید: مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
عباس علی و نادلی و نورعلی و بی بی زهرا و...
محل دفن: بارگاه سید نظام الدین علیه السلام پاشاامیر
2-فرزندان گرجی داداش پورابن اله وردی:
تولد:
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
در دوران نامزدی وفات یافته است.
زمین کشاورزی گرجی داداش پور در تهمتن کلاه بوده که به فرزندان خورشید هدیه شد.
اما بعدها زمین اهدائی توسط شوهر خواهرش حاجی آقا حاجی آقایی وقف گردیده است.
3-فرزندان بمانی داداش پور ابن اله وردی:
تولد:
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
دو بار شوهر کرد.
الف) شوهر اول: آقای اسداله پوراعراقی
فرزند: یک دختر به نام شهربانو اسدالله پور اعراقی بوده است.
ب)شوهردوم: آقای علی جان قاسم زاده گنجکلاهی.
فرزندان: سه دختر مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
1-فاطمه صغری قاسم زاده که در کیه محله پاشاامیر شوهر داشته است.
2-محرم بانو قاسم زاده گنجکلاهی که در گنج کلا شوهر داشته است.
فامیلی فرزنداش میز قاسم زاده می باشد.
3-ثریا قاسم زاده گنجکلاهی که در پاشاامیر شوهر داشته است.
فامیلی فرزنداش محمدزاده است.
محسن داداش پور mohsendadashpour
مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
*فرزندان فرج داداش پور دوم فرزند آقبا :
تولد:
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
فرزندان فرج داداش پور دوم:
فقط از اله وردی دوم مطلع هستیم.
در مرحله ی تحقیق و جمع آوری اطلاعات هستیم.
محسن داداش پور mohsendadashpour
مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
*فرزندان آقبا داداش پور فرزنداله وردی اول :
تولد:
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
فرزندان آقبا داداش پور:
فقط از فرج دوم مطلع هستیم.
در مرحله ی تحقیق و جمع آوری اطلاعات هستیم.
محسن داداش پور mohsendadashpour
مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
*فرزندان اله وردی داداش پور اول فرزندآقبابیک :
(تغییر نام خانوادگی از فرزندان اله وردی داداش پور اتفاق افتاد)
تولد:
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
فرزندان اله وردی داداش پور اول که فرزند آقبا بیک است:
همگی از یک پدر و مادر بودند عبارتند از:
آقبا،حسین یا جانی،اصغر،سلمان،و علی(بنابر قول اختلافی)
*نوادگان اله وردی داداش پور اول:
در مرحله ی تحقیق بیشتر و جمع آوری اطلاعات هستیم.
1-فرزندان آقبا داداش پور ابن اله وردی:
از آقبا داداش پور تا داداش دادش پور در ابتدا بیان کردیم.
2-فرزندان حسین یا جانی حسین پور ابن اله وردی داداش پور:
تولد:
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
تعداد پسران:
تعداد دختران:
در مرحله ی تحقیق بیشتر و جمع آوری اطلاعات هستیم.
3-فرزندان اصغر اصغری ابن اله وردی داداش پور:
تولد:
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
تعداد پسران:
تعداد دختران:
در مرحله ی تحقیق بیشتر و جمع آوری اطلاعات هستیم.
4-فرزندان سبمان گل آقاپور ابن اله وردی داداش پور:
تولد:مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
تعداد پسران:
تعداد دختران:
در مرحله ی تحقیق بیشتر و جمع آوری اطلاعات هستیم.
5-فرزندان علی گل علی زاده ابن اله وردی داداش پور:
تولد:
مدت عمر:
محل زندگی:
محل دفن:
تعداد پسران:
تعداد دختران:
در مرحله ی تحقیق بیشتر و جمع آوری اطلاعات هستیم.
محسن داداش پور mohsendadashpour
مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
*دلیل تغییر نام خانوادگی برادران آقبا داداش پور:
با توجه به اظهارات ملگونف روسی در کتاب سفرنامه سواحل جنوبی دیای خزر که می گوید: ادملا روستایی است که دارای سی و چهار سکنه است و ..... و همچنین به دلیل اهمیت شناسایی هویت افراد و اموری چون اخذ مالیات تاسیس ثبت احوال در دستور کار قرار گرفت در نتیجه در سوم دی ماه ۱۲۹۷ این سازمان در تهران فعالیت خود را آغاز کرد، به تدریج که میزان جمعیت و فرزند آوری افزایش پیدا کرد برای توسعه شهرها صدور شناسنامه برای همه افراد در نظر گرفته شد.در سال ۱۲۹۷ برای اولین بار برای دختری به نام فاطمه در ایران شناسنامه صادر شد و به دلیل اهمیت شناسایی هویت افراد تاسیس ثبت احوال در دستور کار قرار گرفت.
برقراری سجل احوال آغاز مرحله جدیدی در سرشماری و مسائل مربوط به جمعیت ایران به شمار میرود. سجل یا همان شناسنامه را ورقهی هویت میخواندند دفترچهای که رویدادهای چهارگانه زندگی (موالید، ازدواج، طلاق و متوفیات) در آن ثبت میشد و گرفتن شناسنامه از سال ۱۳۰۶ خورشیدی طبق قانون مصوب بهمن ماه اجباری شد و در اولین قانون ثبت احوال مشتمل بر ۳۵ ماده در خرداد سال ۱۳۰۴ هجری شمسی در مجلس شورای ملی وقت تصویب شد،که براساس این قانون مقرر شد کلیه اتباع ایرانی در داخل و خارج از کشور باید دارای شناسنامه باشند و نخستین سند هویتی ایرانیان خارج از کشور در اسفند ماه ۱۳۰۸ در شهر بمبئی به نام «عبدالحسین سپنتا» صادر شد.
با گذشت زمان در تاریخ ۱۳۰۴ اولین قانون ثبت احوال در مجلس شورای ملی تصویب شد و بنابر قانون قرار شد تا تمام ایرانیها در داخل و خارج از کشور دارای شناسنامه شوند؛ تا قبل از اینکه شناسنامهای صادر شود، والدین نام فرزندان خود را در پشت کتب مقدس به تاریخ قمری یادداشت میکردند تا اینکه سازمان ثبت احوال تاسیس و برای هر فردی شناسنامه صادر شد.
گزینش نام خانوادگی نیز، معمولا از چند روش پیروی میکرد که یکی از آنها پیشه نیاکان در یک قوم است. محل اسکان قوم و نام یا شهرت بزرگ خاندان (پدر، پدربزرگ، جد)، از دیگر شیوههای متداول انتخاب نام خانوادگی بوده است. گاهی هم یک نام خانوادگی بر اساس شغل یا حرفه (همچون صراف، جواهریان، پزشکزاد) یا یک ویژگی بدنی یا فیزیکی (خوشچهره، قهرمان) بازمیگشت.
در نهایت و با تصویب قانون مدنی کشور در سال ۱۳۱۳ ثبت نام خانوادگی نیز، اجباری شد. بر اساس قانون، سرپرست خانواده باید برای خانواده خود نامخانوادگی انتخاب میکرد و نام خانوادگی انتخاب شده از سوی وی به سایر افراد خانوادهاش هم اطلاق میشد؛ و از آن زمان تاکنون بیش از چهار نسل از ایرانیان به این نامهای خانوادگی خوانده میشوند.
جالب است بدانید که نام اولیه سازمان ثبت احوال به اداره احصائیه و سجل احوال معروف بود و پس از اینکه قسمت آمار از ثبت احوال منفک و تحت عنوان اداره کل آمار عمومی ادامه فعالیت داد تشکیلات جدید ثبت احوال نیز پس از این جدایی به اداره کل ثبت احوال تغییر نام یافت.
بنابراین فارغ از احتمال نفوذ شخص یا گروهی با هر دلیلی در خود روستا اعم از خویشاوند و یا غیر طایفه جهت تغییر نام خانوادگی برادران آقباداداش پور ،یقینا از سال ۱۳۰۴ در هنگام اجرای احراز هویت سجلدی فامیلی فرزندان اله وردی داداش پور دست خوش سلیقه و یا اجبار ماموران ثبت آن زمان صورت گرفته است و لذا برادران آقبا دیگر از آن زمان به نام خانوادگی جدید شهرت یافتند، ولی از همان زمان تا اکنون هم چنان نوادگان آقبا و برادرانش همدیگر را با واژه های چون ((عامی)) و یا ((پسرعمو)) خطاب کرده و رفت و آمد و معاش دارند.
1-فامیلی آقبا داداش پور، آقبا داداش پور باقی ماند.
2-فامیلی حسین یا جانی داداش پور به حسین یا جانی حسین یور تغییر کرد.
3-فامیلی اصغر داداش پور به اصغر اصغری تغییر کرد.
4-فامیلی سلمان داداش پور به سلمان گل آقاپور تغییر کرد که اکنون این نسل در روستای مومن آباد(فکچال) زندگی میکنند.
،5-فامیلی علی داداش پور به علی گل علی زاده تغییر کرد.(بنابر قول اختلافی)
6-برخی از فرزندان میرزاجان داداش پور نیز طی سالیان اخیر به داداش زاده تغییر یافته است.
*از گذشته تا کنون نیز برخی از طایفه ها در روستای ادملا تغییر نام خانوادگی داشته اند از جمله ی آنها به شرح ذیل است:
تیغ خورشید: خورشیدی و نقی دوست و شریفی نیک و تقی دوست
مهدی قلی زاده: مهدی زاده و قلی زاده و مهدی قلی نسب
حاجی زاده: حاجی آقازاده و تیرناز
کامیابی نژاد: کامیابی
علیجان زاده: ایزدی و یزدانی
کوچک زاده موسوی: موسوی صدر
داداش پور ادملائی: داداش پور
همایونی باکر: همایونی
طهماسب نژاد: طهماسبی
طهماسب نژاد: باکری
احمدی: محمودی
رمضانی: رمضان زاده
رمضانی تالش: رمضانی
رحمانی: فتحی
ادبی: دامن گیر مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
اکبری: غلامی
اکبری: داداش زاده
محسن داداش پور mohsendadashpour
*خاندان داداش پور:مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
فرزندان آقبا بیک که فرزند حاجی لو معروف به آقالر است:
در مرحله ی تحقیق و جمع آوری اطلاعات هستیم.
* آ *و*ا*ت*خاندان داداش پور*ق*ل*م*
*خاندان داداش پور باکر:
مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
فرزندان حاجی لو معروف به آقالر که فرزند آقاجان است:
در مرحله ی تحقیق و جمع آوری اطلاعات هستیم.
* آ *و*ا*ت*خاندان داداش پور*ق*ل*م*
*خاندان داداش پور:
مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
در مرحله ی تحقیق و جمع آوری اطلاعات بیشتر اجدادمان از آقالر تا میرآقا هستیم.
آقا لرمعروف به حاجی لو فرزند آقاجان
علیشاه باکر _ رخش سوار قلیخان باکر _ جان قلی داداش خان باکر - میرزاآقاخان باکر - میرعلی خان باکر - فرج خان باکر - جان برار خان باکر - خانداش خان باکر - نامدار خان باکر - آخوندشاه بابابیک باکر - حاجی آقالر معروف به حاجی لو - اخوند ملاآقبابیک باکر - جانی سلطان بیک باکر - آقبا بیک باکر _ الهوردی بیک باکر - فرج الله بیک باکر - الله وردی بیک باکر - کربلایی داداش باکر.
محسن داداش پور mohsendadashpour
مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
عزیزان لازم است در این جا مطالبی را جهت رفع شبهات توضیح بدهم، لطفا با صبر و حوصله با ما همراه باشید:
تبارشناسی یا نسبشناسی یا نسلشناسی (در یونانی γενεά λόγος، در عربی علم الأنساب به معنی ((دانش نسبها)) ) به دانستن تبار اشخاص و مطالعهٔ تبارنامه میگویند. تبارشناسی، در هر زمانی اهمیت بسیار داشتهاست، زیرا روابط اجتماعی و سیاسی بر اساس خویشاوندی بودهاست.
مسائل چندی در فقه و کلام شیعه، تابع نتایج پژوهش های نسب شناسی است؛ مانند:
1. تولّی و قبول امامت اهل بیت علیهم السلام واجب است.
چنان که در قرآن آمده است: (( به امت بگو که من مزد رسالت نمی خواهم جز محبت به خویشاوندان )).
2 - حرمت پرداخت صدقه به اهل بیت علیهم السلام و نوادگان آنها و وجوب پرداخت خمس به آنها؛ البته تشخیص اهل بیت علیهم السلام و نوادگان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم بر عهده ی نسب شناسی است.
فقیهان یکی از شرایط مشروعیت امام علیه السلام را اعتبار نسب وی، به ویژه قریشی بودن او، می دانند. در وقف، ارث و ازدواج مسائلی وجود دارد که مصادیق آنها قریشی بودن است و نیاز به تعیین مصداق توسط دانش انساب دارد.
غیر از بهره وری از تجارب و دستاوردهای این دانش در حقوق، روایت هایی به دیدگاه های اخلاقی پرداخته اند؛ برای نمونه، در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم چنین آمده است:
(( تَخَیَّرُوا لنطفکم وَ انکحُوا الأکفاء وَ انکحُوا إلَیهِم))؛
در روایت دیگری آمده است:
(( مَن انتَسَب إلی غَیر أَبِیه أَو تولی غَیر مَوالِیه فَعَلَیه لَعنَةُ اللّه وَ المَلائِکَة وَ النَّاس أَجمَعِین )).
شعر عرب در زمینه های فخر به آبا و اجداد و هجو و ناسزاگویی به آنها، از مطالب نسب شناسی بسیار سود برده است.
سترستین فواید دینی، فرهنگی و اجتماعی نسب شناسی را این گونه طبقه بندی کرده است:
1. ایمان به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم منوط به شناخت ایشان است و بخشی از این شناخت از طریق علم انساب صورت می گیرد؛
2.مشروعیت امامت؛
3.شناخت مردم از یکدیگر؛
4.ضرورت شناخت همسر لایق.
محسن داداش پور mohsendadashpour
قرآن و نسب شناسی
قرآن از یک سو، تفاخر نسبی را کنار نهاده و از سوی دیگر به آثار حقوقی نسبت های خانوادگی پرداخته و روش هایی را برای تصحیح نسب ها یا شیوه هایی برای جلوگیری از آثار سوء اختلاط نسبت ها پیش نهاده است.
بسیاری از مفسران ذیل آیه (( یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللّه ِ أَتْقَاکُمْ )) به بررسی نظر اسلام درباره ی فلسفه ی تعدد و تکثر قبایل پرداخته اند.
علامه طباطبایی معتقد است: مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
این آیه در مقام از میان برداشتن تفاخر به انساب است. اختلافات بین مردم، فقط به منظور شناسایی یکدیگر و تمایز افراد است نه این که دست مایه ی فخرفروشی و امتیازات طبقاتی و نژادی گردد.
رابطه ی نسبی یعنی رابطه ای که از راه ولادت و رحم، فردی را به فرد دیگر پیوند می دهد که در اصل یک رابطه ی طبیعی است. این واقعیت در قوانین اسلامی، مانند ازدواج و ارث، مؤثر است. از سوی دیگر برای جلوگیری از آلودگی نسب ها، زنا در شریعت اسلام تحریم شده است.
اساس علم نسب شناسی عرب بر تقسیم عرب به قحطانیان و عدنانیان است.حتی عمر بین آنها، در پرداخت، تفاوت و تمایز قایل بود؛ ولی در قرآن از این طبقه بندی خبری نیست و همه ی عرب را از یک جد اعلی یعنی ابراهیم می داند.
برخی از دانشمندان اهمیّت دادن به نسب را مولود نیاز انسان به تعاون و بهره مندی از کمک دیگران دانسته اند و برای اثبات نظرشان به آیات قرآن استشهاد می کنند:
قرآن کریم شرح حال دو تن از فرستادگان خدای متعال را نقل کرده که یکی از آنها به دلیل نداشتن خویشاوندان از ناتوانی خود خبر داده و گفته است: ای کاش مرا بر منع شما توانی بود(هود، آیه 91).
البته باید متذکر شد نسب شناسی غیر از تعاضد و تعاون اجتماعی است.
اساس جامعه ی جاهلی بر قبایل و قبایل بر عصبیت نهاده شده بود. عصبیت محور وفاق و تعاون درونی قبیله را ایجاد می کرد. و در واقع پیوند درونی اعضای قبیله بود که بدون نسب تحقق نمی یافت.
با ظهور اسلام نظام قبیله ای به نظام بزرگ تر مدنی و سیاسی تبدیل شد و اسلام فرهنگ و گفتمان جدیدی در مناسبات و روابط اجتماعی طرح کرد و تعریف جدیدی از نسب ارائه نمود. قرآن در این بازسازی فرهنگی نقش زیادی داشت.
گروهی به نسب شناسی قبایل یا شخصیت ها پرداخته و گروهی دیگر به تألیف منابع عمومی دست زده اند. به منظور تکمیل این مقاله گزیده ای از منابع مهم این علم معرفی می گردد:
الأخبار و الأنساب، ابوجعفر احمدبن یحیی مشهور به بلاذری.
الأخبار و الأنساب و السیر، ابوالعباس عبداللّه بن اسحاق.
الإشتقاق، ابوبکر محمدبن حسن ازدی معروف به ابن درید (د. 321 ق)، تحقیق عبدالسلام محمد هارون، بیروت. 1991م.
این اثر با این که موسوعه ای از معارف است ولی چون بسیاری از اطلاعات نسب شناسی در آن وجود دارد، در زمره ی کتاب های نسب نگاری طبقه بندی شده است.
الأنساب و الأخبار، محمدبن قاسم تمیمی معروف به ابوالحسن نسابه.
أنساب الأشراف، احمدبن یحیی بلاذری (227 279 ق).
این کتاب درباره ی انساب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم ، علویان، عباسیان، آل هاشم و امویان است. بخش پایانی کتاب را مفقود دانسته اند. ولی به نظر می رسد نسخه ی کامل آن در دسترس است. آقایان عالم زاده و سجادی، چاپ های مختلف آن را همراه با توصیفی جامع معرفی کرده اند.
بحث مختصر فی أنساب العرب، محمدنبیل القوتلی.
جلد اول این اثر درباره ی قحطان و قضاعه است که نویسنده به جدول بندی انساب و تشجیر آنها پرداخته است.
التشجیر، دَغْفَل بن حنظلة بن زید سدوسی شیبانی (د. 65 ق).
عبدالغنی به نقل منابع مختلف از جمله همدانی در الاکلیل و ابن ندیم در الفهرست از آن یاد کرده است.
التعریف بالأنساب، ابوالحسن احمدبن محمد اشعری یمنی (د. 500 یا 600 ق).
این اثر مختصرِ الأنساب سمعانی است و التعریف بالأنساب را زیر عنوان اللباب فی معرفة الأنساب تلخیص کرد.
التعریف فی الأنساب و التنویه لذوی الأحساب، احمدبن محمدبن ابراهیم اشعری قرطبی (د. 550 ق) تصحیح و چاپ سعد عبدالمقصود ظلام.
محسن داداش پور mohsendadashpour
مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
از سده ی اول هجری / هفتم میلادی تاکنون صدها اثر در حوزه ی نسب شناسی مسلمانان تألیف شده است. عبدالغنی نام های نسب شناسان عرب از سده ی اول تا چهاردهم هجری را فهرست کرده است. البته فهرست او کامل و جامع نیست، اما گویای کثرت تألیفات و فراوانی مؤلفان در این قلمرو است. اولین نسب شناسی را که وی نام برده، عقیل بن ابی طالب (د. 50 ق) و آخرین آنها حسین طباطبایی بروجردی (د. 1385 ق) است. سترستین فهرست بلندی از آثار نسب شناسی را آورده است.
جواد علی هم فصل مطولی را به نسب شناسی اختصاص داده و اطلاعات مفیدی ارائه کرده است. ابن ندیم در الفهرست و ابن خیر در الفهرسة نیز فصل هایی را به اطلاعات مربوط به نسب شناسان اختصاص داده اند. حاجی خلیفه در کشف الظنون ذیل علم الانساب به معرفی کتاب های مهمّ می پردازد. آیت اللّه سید شهاب الدین مرعشی کشف الارتیاب را در مقدمه ی لباب الانساب بیهقی نوشت و کارنامه ی نسب شناسان از سده ی اول تا پانزدهم را معرفی کرد. کتاب کشاف الدوریات العربیة، که مقالات عربی را فهرست کرده است، در بخشی به مهم ترین مقالات درباره ی انساب پرداخته است. سبک و اسلوب و خاستگاه همه ی نسابه ها در کتاب هایشان یکسان نیست. گروهی به نسب شناسی قبایل یا شخصیت ها پرداخته و گروهی دیگر به تألیف منابع عمومی دست زده اند.
مرحوم آیت اللّه نجفی مرعشی با احیای کتاب های اصیل نسب شناسی، در بازسازی این دانش با جدیّت کوشید و، حداقل، علم انساب شیعی به همت ایشان حیات دوباره یافت.
در دوره های پیشین، نیاز به نسب همانند نیاز به شناسنامه ی امروزی بود؛ چنان که آدمی بدون آگاهی به نسب خود، مانند انسان بی شناسنامه، مجهول بود و نمی توانست به استیفای حقوق خود بپردازد؛ بنابراین، دسترسی به انساب از طریق علم انساب، فقط برای تبعیض نژادی و تفاخر طبقاتی و برتری جویی قبیله ای نبود، بلکه وسیله ای برای ترقی اجتماعی نیز بود. حتی در گذشته نسب شناسی آن قدر پیشرفت کرده بود که برای برخی حیوانات هم تحقیقات کارشناسانه انجام می دادند. هشام بن محمّد، معروف به ابن کلبی، پس از پژوهش درباره ی انساب اسب، کتاب انساب الخیل فی الجاهلیة و الاسلام را تدوین کرد
به درستی می توان ادعا کرد که نسب شناسی در گذشته یک ضرورت اجتماعی بوده، ولی امروزه این کارآیی خود را از دست داده و به مثابه جزئی از میراث فرهنگی مسلمانان و عرب است که هویت تاریخی و تمدنی مسلمانان منوط به آن است.
و کلی مطالب و اطلاعات جامع در ......... جلد سوم
مطالب کامل و به روز رسانی شده را در مقاله جامع خاندان داداش پور جلد سوم پیگیری کنید
الله علی ما نقول وکیل
ارادتمند محسن داداش پور باکر
این تحقیقات در سطح وسیعی ادامه داشته و در آینده تکمیل و به حضور ایفاد می گردد .
avat qalam mohsendadashpour mzm22mzkm13991014
محسن داداش پور mohsendadashpour
* آ *و*ا*ت*
*ق*ل*م*
دیدگاه تان را ارسال کنید
لطفاً از درج نظرات غیر مرتبط با این صفحه خودداری کنید.
برای ارسال نظر خودتان لطفا در نوار زیر روی جمله ی ((نظر بدهید)) را تیک بزنید
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .