📜پژوهش در نمادها در غارها | نوشتار
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
🇮🇷پژوهش محسن داداش پور باکر
📲اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
بسم الله الرحمن الرحیم
![]()
#نمادها #لوح #غار #نوشتار #میخی
#سومری
📜پژوهش در نمادها در غارها
نمادهای ۴۰ هزار ساله در غارها ممکن است قدیمیترین نوشتار انسانها باشند؛ امری که میتواند نشاندهنده توانایی نیاکان ماقبل تاریخی ما در ارتباط با نمادهای انتزاعی باشد.
فرادید| ممکن است فکر کنیم قدیمیترین سیستمهای نوشتاری با سومریها و نزدیک ۳۴۰۰ سال پیش از میلاد پدید آمدهاند و شواهد باستانشناسی تاکنون این نظریه را تأیید میکنند. اما ممکن است سیستمهای نوشتاری اولیه چندین هزار سال پیش از لوحهای خط میخی ۵۰۰۰ ساله به وجود آمده باشند.
📝به گزارش فرادید، جِنِویو وان پِتزینگِر، دیرینانسانشناس، پیشنهاد میکند که این شکلهای اولیه نوشتاری که شامل نخستین نمادهای شناختهشده میشوند، ممکن است از دید جهانی بودن تا حدی شبیه ایموجیها بوده باشند.
📝فرانک جیکوبز مینویسد: «مطالعهی نمادهای حکشده روی دیوارههای غارها در سراسر جهان (ازجمله شکلهای پَرمانند، کلیدمانند و قالبهای دستی) میتواند ما را به این نتیجه برساند که باید روایت قدرتمند تاریخ را رها کنیم؛ روایتی که تاریخ را تا زمان سومریان کاملاً تاریک میداند.» هرچند ممکن است این نمادها هرگز بهطور کامل قابلرمزگشایی نباشند و هدفشان به دلیل هزاران سال فاصله زمانی مبهم مانده باشد، اما به روشنی نشان میدهند که انسانها در واقع پیش از آنچه همیشه گمان میکردیم، ذهن و اندیشه خود را پرورش داده بودند.
در حالی که انسانهای اولیه نزدیک ۴۰ هزار سال پیش به عمق زمین میرفتند تا نقاشی حیوانات را روی غارها بکشند، یک سیستم علامتگذاری هم ایجاد کردند که به شکل شگفتآوری در قارهها و مکانهای مختلف یکسان بوده است. پِتزینگِر سالهای زیادی را صرف فهرستبرداری از این نمادها در اروپا کرد و از «۵۲ غار» در فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و پرتغال بازدید کرد. نمادهایی که او یافت شامل نقاط، خطوط، مثلثها، مربعها، زیگزاگها و شکلهای پیچیدهتر مانند نردبان، قالبهای دستی، شکلهایی شبیه تیر با سقف و شکلهای پر میشدند.
.

او ۳۲ نماد را کشف کرد که در سراسر قارهها و طی دورهای بسیار طولانی حک و نقاشی شده بودند.
📝جیکوبز اشاره میکند: «مدت دهها هزار سال، به نظر میرسد نیاکان ما در استفاده از نمادها بهشکل شگفتآوری ثابتقدم بودهاند.» پتیژنر این سیستم را بازماندهای از مهاجرت انسانهای مدرن از آفریقا به اروپا میداند. او در کتابش «نخستین نمادها: رمزگشایی از اسرار قدیمیترین نمادهای جهان» مینویسد: «این شبیه مرحله آغازین یک اختراع جدید نیست.»
پتیژنر در سخنرانی TED خود، این سیستمِ اولیهی ارتباط از راه نمادهای انتزاعی را پیشدرآمدی بر «شبکه جهانی تبادل اطلاعات» در دنیای مدرن توصیف میکند. او میگوید: «ما سالهاست که داریم از ایدههای و افکار کسانی که پیش از ما بودهاند استفاده میکنیم، طوری که آسان است فراموش کنیم برخی تواناییها مدتها پیش از ثبت نوشتار رسمی ما وجود داشتهاند.» این نمادها تنها در غارها نبودهاند، بلکه روی دندانهای گوزن که به شکل گردنبند باستانی به هم متصل شدهاند نیز حک شدهاند.
پتیژنر معتقد است این اشکالِ ساده گواه تغییر بنیادی در مهارتهای ذهنی نیاکان ما و بیانگر حرکت آنها به سمت استفاده از نمادهای انتزاعی برای ارتباط برقرار کردن است. با این حال، همه با او موافق نیستند. بنیاد برادشا میگوید، ژان کلوت، کارشناس برجسته باستانشناسی ماقبلتاریخ، معتقد است «نمادهای غارها کمابیش همیشه با تصاویر حیوانات همراه هستند. بنابراین نمیتوان گفت نخستین گامها به سمت نمادگرایی بودهاند.»
البته ممکن است نمادها و تصاویر حیوانات، هر دو برای انتقال ایدهها به کار رفته باشند، درست مانند کاری که زبان نوشتاری انجام میدهد. کورا لوسور، زبانشناس و همکارانش سال گذشته در مقالهای همین دیدگاه را مطرح کردند. سارا گیبِنز اشاره میکند که هنر غار ممکن است گواه تلاشهای انسانهای اولیه برای «تبدیل صداهای شنیداری به نقاشی» باشد. لوسور میگوید تحقیقاتش «نشان میدهد مکانیزمهای شناختی لازم برای شکلگیری هنر غار و صخرهای شاید مشابه همان مکانیزمهای است که در تفکر نمادین و بروز آن در زبان بهکار میرود.»
به بیان دیگر، برپایه نظریه او، «هنر غار و صخره شکلی ابتدایی از بیان زبانی هستند» و نمادهای پیرامون آن ممکن است ادامه و توسعه همان پیام باشند؛ همانگونه که انسانهای اولیه در سراسر جهان برای دهها هزار سال از این نخستین سیستم نوشتاری استفاده میکردند.
✍مترجم: #زهرا_ذوالقدر
💾شناسه ۱۴۰۴۰۷۰۴۰۸۱۰
🟨نکته: در برخی نوشتارهای منتشر شده به نظر می رسد اسامی و وقایع کتابت شده در این اثر خطی، مربوط به زمانهای دورتر و یا هم عصر مولف مزبور باشد که نیاز به تحقیق جامع دارد.
📸در برخی از نوشتارها هیچگونه نمایه ای از این کتابت خطی در اختیار پژوهش ادملاوند نیست.
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا کتابت و یا نام دارنده ی این اسناد و کتابت به خودشان واگذار شده است.
⚠️چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از نگارنده و منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
⚠️تمامی آثار [صوت، فیلم، نمایه، اسناد و نوشتار] منتشر شده در این صفحه تحت حمایت #نگارخانه_ادملا و یا #پژوهش_اِدمُلّاوَند | زیر مجموعه ی آوات قلمܐܡܝܕ صرفا فقط دارای #ارزش_پژوهشی هستند و ارزش قانونی دیگری ندارند.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜امام علی علیه السلام: