📜نسخه خوانی | خوانش اسناد
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
🇮🇷پژوهش محسن داداش پور باکر
📲اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
بسم الله الرحمن الرحیم

📜امام علی علیه السلام:
هیچ راهی برتر از تحقیق و حقیقت جویی نیست.
پژوهش اِدمُلّاوَند:
💠 امیرالمومنین، علی بن ابیطالب (علیه السلام) :
إرحَمْ تُرحَمْ.
رحم کن، تا به تو رحم شود.
#نسخه_خوانی
رحم کن رحم، زانکه بر رُخ تو
دَرِ رحمت جز از تو نگشاید
تا تو بر دیگران نبخشایی
أَرْحَمُ الرَّاحِمین نبخشاید
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸 شاعر: عبدالرحمن جامی.
📕 رسالۀ اربعین.
✍️ اثرخوشنویسی از میرعلی هروی، میر علی سادات حسینی هروی (ح. ۸۸۰ – ۹۵۱ ه.ق.) معروف به میر علی هروی و میرجان و ملقب به کاتب سلطانی خوشنویس دریزبان، از سرآمدان نستعلیقنویسی و از خوشنویسان بزرگ قرن دهم هجری.
https://eitaa.com/edmolavand/22256
@manuscript_ir
💾شناسه۱۴٠۴٠۷۱۷۱۶۳۷
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💠 شطحیات یعنی سخنان خلاف شرع بر زبان آوردن و چیزهای مخالف ظاهر شرع گفتن. ظاهرا از آن به طامات و هذیان العرفا نیز تعبیر میشود.
#نسخه_خوانی
ابو علی سینا میفرماید:
کفر چو منی گزاف و آسان نَبُوَد
محکمتر از ایمان من ایمان نَبُوَد
در دهر چو من یکیّ و آنگه کافر؟!
پس در همه دهر، یک مسلمان نَبُوَد
چون قائل به کلمۀ کفر، از اهل علم است، شرعا علی الفور، او را تکفیر نمیتوان کرد. غایتش تکلیف به تأویل آن [میباید] کرد و اگر از اهل فقر¹ است، مقرّر است که درویشان را ورایِ عقل، طوری [یا حالاتی] است که بیاختیار، خلاف صورت، از ایشان چیزها صادر میشود که در آن معذورند.
خلاف ای دوست نایَد زاهل تحقیق
مر این را کشف باید ورنه تصدیق!
در روایت آمدهاست که ابویزید [بسطامی] بعد از کلمۀ شطح، رجوع میکرد [یعنی حرفش را پس میگرفت]؛
و منصور [حلاج] را گویند (کما هو المشهور) جهتِ آن کُشتند که از آن [یعنی انالحق گفتن خود] رجوع نکرد... و آن کلمه را تأویل نکرد و میگویند [به] خون خود فتوا داد. لقوله:
اقتلونی یا ثقاتی ان فی قتلی حیاتی
چنانکه از بایزید معروف است که گفته:
«هرگاه چنین لفظی [یعنی شطحیات] از من بشنوید، مرا به کاردها بزنید»؛
و عین القضات همدانی وصیّت کرد مرید خود را که:
«چون به خون من فتوا دهند، از تو نیز فتوا خواهند؛ بِدِه.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📕 نسخه خطی جواهر الاسرار، محمد بن عبدالملک اسفراینی ، نسخه ۸۸۵۱ مجلس.
✍️ ¹- فقر به معنای اصطلاحی متصوّفه.
https://eitaa.com/edmolavand/22257
@manuscript_ir
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💠 تفنگ کارقلی.
#نسخه_خوانی
«تفنگ کارقلی» از نفایس تفنگها بوده، نهایت مرغوب بوده، صد تومان مثلا یا کمتر خرید و فروختِ او میشده.
گفتند خودِ آن صانع [یعنی سازندۀ تفنگ] را دیدند [که] در کمال فلاکت با قبای پاره مثلا! [به او] گفتند:
- چه سِرّی است که [با وجود] این صُنع و کمال و مرغوبی تفنگ معمولی شما چرا به این فقر و ابتذال [مبتلا] هستی؟!
گفت:
- گلولۀ تفنگِ من به چه کس رسید [یا اصابت کرد] که گفتهباشد «خیر ببیند سازندۀ تفنگ»؟¹
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📕 مجموعه/کشکول خطی شماره 52ط ، کتابخانه مجلس
✍️ ¹- مرحوم دهخدا نیز ضرب المثلی در همین ارتباط را در امثال و حکم خود آوردهاست:
« تفنگ کارقلی است؛ هیچ کس نخوردهاست که بگوید خیرش را ببینی.»
امثال و حکم، ج۱ ، انتشارات امیرکبیر، چاپ ششم ۱۳۶۳ ، ص ۵۴۹
https://eitaa.com/edmolavand/22259
@manuscript_ir
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💠 از حواشیِ جالب و متفاوتِ نُسَخِ خطی!
#نسخه_خوانی
مکتوبی که «عبدالجبار بیک» به مطلوب خود «خیرالنسا خانم» نوشته و او در تحت هر کلمه جواب نوشته.
[ضمنا در ابتدای هر عبارت، حرف اولِ اسمِ گویندۀ آن قید شده است.]
[ع]- شبها من و خیال تو[و] چشم خونفشان.
[خ]- خدا به فریادم رسد[!]
[ع]- فارغ تویی که هیچ یک[ـت] در خیال نیست.
[خ]- حقا که خوب یافتهای.
[ع]- ملاذا!¹ بر رای عالی مخفی نماناد.
[خ]- اولا به مطلوب خود ملاذا نوشتن خوب نیست.
[ع]- که تا این فقیر را نظر بر جمال مبارک آن ماه افتاده.
[خ]- بفرمایید.
[ع]- نه شب قرار دارم و نه روز آرام.
[خ]- ما چه کنیم [؟]
[ع]- بهخدا و رسول قسم که شب و روز،
[خ]- قسم مخور که قایلم².
[ع]- عیش و شادی بر فقیر حرام گشته.
[خ]- عیش و فراغت کن.
[ع]- شد به کام عالَم و یکدم بهکام ما نشد.
[خ]- روزی بقدرِ قسمتِ هر کس مقَرّر است.
[ع]- ما به مینای فلک سنگ انداختیم[؟]³
[خ]- احتمال دارد!
[ع]- التماس آنکه رقعۀ فقیر را به یاران، ننمایید.
[خ]- شما که میترسید، چرا اظهار عشق میکردید؟
[ع]- و اسم محلۀ خود را بر فقیر ظاهر سازند.
[خ]- محبّت، خضر ره خواهد شد! [یعنی اگر واقعا عاشق باشی خودت پیدا میکنی]
[ع]- والسلام.
[خ]- علیک السلام .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📙 از یک جنگ خطی مجلس؛ تاریخ کتابت: قرن دهم و یازده ق
✍️ ¹- ملاذ: هم به معنی پناهگاه و پناه، و هم به معنی منبع لذت و شهوت.
²- در اینجا یعنی قبول دارم .
³ - شد به کام عالم و هرگز به کام ما نشد / ما به مینای فلک گویا که سنگ انداختیم | #خصمی_اصفهانی
@manuscript_ir
@edmolavand
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#نسخه_خوانی
آنچه قدرافزاست رأیِ خوب را خوی نِکوست
رنگِ گُل را اعتباری گر بُوَد، از فیضِ بوست
یک سَرِ سوزن نیاید آخر آن مژگانِ یار
چاکِ دل را گرچه صد ره دید محتاج رفوست
چون شَرَر آتش به صد خرمن فِتَد از یک سخن
بشنو از من حرفِ بد نشنیدن از خوبان، نِکوست
من گرفتم بحر سامان است اما چون حباب
دست و دل هرکس که دارد تنگ، آخر پوچگوست
جادهها از هر طرف، من را به منزل میبرند
ماجرایِ کفر و دین را گوش کردم، گفتوگوست
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸 شاعر: میرزا محمد رضا قزلباش خان، متخلص به امید (قرن ۱۱ و ۱۲ هـ.ق)
📕 نسخه خطی دیوان امید. محفوظ در کتابخانه بودلین، دانشگاه آکسفورد.
https://eitaa.com/edmolavand/22261
@manuscript_ir
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─